کاهش چشمگیر نرخ مسکن در کرج

به گزارش رکنا، محمد قمی، از کاهش ۳۰ درصدی نرخ مسکن در شهر کرج نسبت به چند ماه اخیر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم کاهش تا بهمن ماه به ۷۰ درصد نیز برسد.

وی با بیان اینکه رشد بازار و افزایش داد و ستدها ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت‌ها دارد، افزود: نرخ مسکن نرخ مشخصی ندارد حتی در برخی مناطق ۲۰۰ درصد افزایش داشت و کاهش نرخ فعلی در مقایسه با افزایش ۲۰۰ درصدی است و در واقع هنوز هم نرخ بالاست.

قمی در رابطه با نرخ اجاره بها مطرح کرد: با توجه به اینکه فصل جابه‌جایی‌ها تقریبا به اتمام رسیده نمی‌توان در مورد این موضوع اظهار نظر کرد و افزایش یا کاهش این نرخ در سال جدید مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی منازل خالی در استان خارج از حیطه کاری این اتحادیه است، عنوان کرد: اگر این منازل شناسایی و وارد بازار مسکن شوند تا حد زیادی در کاهش نرخ اجاره بهای مسکن تأثیرگذار خواهند بود زیرا در صورت افزایش نرخ و عدم توان خرید، مردم مجبور به اجاره هستند.

قمی تصریح کرد: تاکنون هیچ اقدامی جهت شناسایی منازل خالی از سکنه، قیمت‌گذاری برای خرید، فروش و اجاره صورت نگرفته است و هیچ قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد و همین امر موجب می‌شود قیمت‌ها بی‌رویه افزایش یابد و هیچ اقدامی در جهت کاهش آن صورت نگیرد.

نظارتی بر نرخ مسکن صورت نمی‌گیرد

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز با اشاره به اینکه درحال‌حاضر هیچ نظارتی بر نرخ انواع مسکن وجود ندارد، اذعان کرد: در صورتی که قانونی بر اساس منطقه بندی و در پی آن نرخ خرید، فروش و اجاره بها مشخص شود می‌تواند در روند کاهش نرخ مسکن تأثیرگذار باشد زیرا مردم ملزم به رعایت قوانین می‌شوند.

قمی تصریح کرد: بر خلاف تصور مردم که اتحادیه املاک می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد اما وظیفه این اتحادیه، نظارت بر فعالیت املاک و تخلفات صنفی مربوط به آن است و ما نمی‌توانیم در بخش قیمت‌ها ورود کنیم.

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز مطرح کرد: به املاک سطح استان اعلام شده از نصب نرخ بر روی شیشه مغازه‌ها و همچنین ثبت فایل فروش یا اجاره در اپلیکیشن هایی مانند دیوار خودداری کنند زیرا همین امر موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مسکن از ضروریات جامعه است اما توافقات خودسرانه مالک، مستأجر و سازنده نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی‌رویه نرخ در خرید یا اجاره مسکن است و تا زمانی که منطقه بندی از سوی مراجع ذیصلاح صورت نگیرد این دردسرها همچنان ادامه دارد.

رئیس اتحادیه املاک مرکز استان البرز از ورود دولت و تصویب لایحه‌ای در این زمینه به عنوان بهترین راه‌حل نام برد و خاطرنشان کرد: هر بار از سوی مسؤولین راه‌حل هایی در رابطه با مشکلات مربوط به مسکن مطرح می‌شود اما قانونی مصوب نمی‌شود.

قمی در خصوص راهکارهای کاهش نرخ مسکن بیان کرد: توصیه می‌کنیم مردم از خرید و فروش عجولانه مسکن بدون مشورت و تدبیر خودداری کنند و مالکان نیز رعایت انصاف را زمان تمدید اجاره بها داشته باشند و چشم بسته و تنها به دلیل افزایش نرخ همسایه، اجاره بها را افزایش ندهند و شرایط و منطقه را در نظر گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 508766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟