بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار کرد: بانک های مرکزی و ملی مدت ها قبل تحت تحریم آمریکا قرار گرفته بودند ادعای روز گذشته دونالد ترامپ مبنی بر اینکه بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را مورد تحریم قرار داده است هیچ تازگی برای ایران ندارد.

او افزود: تحریم‌های ناجوانمردانه و خارج عرف جهانی مدت هاست در تمام عرصه‌های تولیدی و خدماتی کشور ما اعم از تولیدات پتروشیمی، صنایع کلیدی کالا‌های دارای مصرف ۲ گانه، بانک‌های اصلی، نفت، گاز، تاسیسات و شرکت‌های زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تجهیزات ساخت موشک‌های نظامی و ... نفوذ کرده است.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: حال که شرایط ایران با اعمال قدرت‌ها و فشار‌های اقتصادی همچنان استوار و رو به رشد است آمریکا دیگر برگی برای تحریم نداشته و با ادعا‌های توخالی و تکراری قصد به جلب توجه و ایجاد جو منفی روانی در امور بین الملل دارد.

عبدی با اشاره اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله زود هنگام در قبال تحریم‌های اعمالی به کشور، تاکید کرد: راهکار خروج از این عرض اندام‌های احساسی و خارج از عرف رئیس جمهور آمریکا هرچند با تاخیر، اما عملیاتی شده است. سال‌های گذشته مجلس و دولت طبق فرموده مقام معظم رهبری موضوعی تحت عنوان پیمان‌های ۲ جانبه پولی را راه اندازی کردند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این اقدام کمی دیر دنبال شد، اما خوشبختانه دولت با عملیاتی کردن قرار داد ایران و روسیه در قالب راه اندازی سوئیفت روسی اولین برگ برنده خود برای مقابله با تحریم‌ها را نشان داد. همچنین امضای قرارداد پیمان ۲ جانبه پولی بین ایران و ترکیه هم به عنوان اقدامی مثبت می‌تواند نام برد.

عبدی تاکید کرد: در ادامه مسیر دولت ایران قرارداد پیمان ۲ جانبه پولی با کشور‌های پیمان شانگ‌های امضا کرده اند که مسیر تبادلات تجاری ایران را از دلار آمریکا مدت هاست دور می‌کند، همچنین با قرار گرفتن ایران در اتحادیه اورسیا و اقدامات جدی بانکی در حوزه قفقاز و اوراسیا می‌تواند در قبال این گونه تحریم‌ها مانند پادزهری عمل کند.

این کارشناس بانکی بیان کرد: تحریم‌های سابق بانکی به دلیل بحث هسته‌ای هدفگیری شده بود و هم اکنون بحث همکاری بانک‌های ایران با سپاه پاسداران مطرح است، اما معتقدم اگر همین مسیر فعلی اقتصادی در کشوررا ادامه دهیم و با کشور‌های دیگری نظیر هند، آذربایجان، پاکستان و افغانستان نیز پیمان پولی ۲ جانبه بر قرار کنیم، اثرات به مراتب کمتر خواهد بود.

عبدی بیان کرد: صحبت‌های ترامپ هیچ رنگی از منطق سیاست مداری و اقتصاد گردانی ندارد و به نوعی می‌توان گفت او در جو‌ی احساسی حرف را می‌زند و فردا از آن عبور می‌کند، نباید روی حرف این فرد حسابی باز کرد؛ شاید اقدامات جدیدی در دست اجرا و تحریم باشد.

اما آنقدر ما برای تحریم‌های احتمالی برنامه ریزی‌های بلند مدت داشته ایم که قطعا بی اثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان بیان کرد: مصوبه شورای عالی امنیت ملی و رهبری و مجلس در قبال افزایش مبادلات تجاری بر مبنی ارز پایه یا هر کشور منجر می‌شود که تمام آن چه در سال‌های قبل بر اثر اجرایی شدن برجام و خروج ترامپ از آن از دست داده ایم را به دست بیاوریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟