عبدالله بهرامی مدیر عامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی از لحاظ وزنی در تولید حرف اول را در دنیا می‌زند، گفت: از لحاظ صادرات و میزان تولید در دنیا، ایران مقام اول تولیدات فرش دستباف را به ارمغان آورده است.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف ادامه داد: هم اکنون بیش از ۷ میلیون نفر بصورت غیرمستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت اند.

بهره‌مند با اشاره به اینکه عدم فن آوری پشم داخلی یکی از چالش‌های جدی در این صنعت به شمار می‌رود، تصریح کرد: ۲ سالی است که پشم، بصورت خام صادر می‌شود، همچنین با توجه به اینکه ما بصورت ارز آزاد، مواد اولیه این صنعت را خریداری می‌کنیم این موضوع بر افزایش قیمت آن تاثیرگذاشته و باعث شده که رقابت با دیگر کشور‌ها به حداقل برسد.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اشاره به اینکه تحریم‌ها تا حدودی بر این صنعت تاثیر گذار بوده است، اظهار کرد: ۳۵ درصد از صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا بود که با آغاز تحریم ها، آمریکا از خریداری این کالا منع شد.

بهره‌مند با اشاره به اینکه برای مقابله با تحریم‌ها راه حل های فراوانی وجود دارد، افزود: به جرات می‌توان گفت که تحریم داخلی، اثرات زیادی به صنعت فرش خواهد داشت به عنوان مثال، اجرایی شدن طرح پیمان سپاری ارزی، و اجبار صادرکنندگان برای بازگزداندن ارز حاصل از صادرات در زمان معین به حساب سامانه نیما، از جمله مواردی است که دست صادرکنندگان را برای صادرات سرد کرده است. در واقع ما ارز برای تهیه مواد اولیه را از بانک مرکزی نمی‌گیریم ولی مجبوریم ارز را با نرخ سامانه نیما، برگردانیم.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه صادرات طی ۲ سال اخیر، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: امیدواریم که روند صادرات در این صنعت بهبود یابد.

بهره‌مند با اشاره به اینکه صنعت فرش، نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد اُفت صادرات داشته است، گفت: متاسفانه در تولیدات هم مشکلاتی وجود دارد.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۷۶ میلیون متر مربع تولیدات در این صنعت داریم، گفت: البته این تولیدات به کمتر از ۳۰ میلیون متر مربع رسیده است.

به گفته بهره مند، فرش دستباف در بازار از متری یک میلیون تا ۳۰ میلیون در بازار یافت می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 502509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟