فرزین مهدیار در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر 1.8 میلیارد دلار از پروژه‌های ایرانی در عراق متوقف شده و صنعتگران ایرانی بین 500 تا 600 میلیون دلار خسارت دیده‌اند.

وی با بیان اینکه این 1.8 میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲ در عراق تاکنون به دلیل جنگ داخلی این کشور و اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ها با توقف و خسارت روبرو شده است، تصریح کرد: 56 پروژه توسط 34 شرکت ایرانی در عراق در حال اجرا بود که بسیاری از آنها متوقف شده‌اند، تعدادی در حال مذاکره هستند و تعدادی نیز شروع به کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی فعال در عراق در سال ۹۴ از تسهیلات ۲۰۰ میلیون دلاری برخوردار شدند و توانستند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند و از شرایط بحرانی خارج شوند. اما جنگ داخلی در عراق و تحریم‌های امریکا باعث شد که این مبلغ با احتساب سود به 600 میلیون دلار برسد و در واقع حالا این شرکت‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار خسارت دیده‌اند و پیمانکاران بدهکارتر هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی با بیان اینکه ایران می‌تواند بین 15 تا 20 میلیارد دلار پروژه به صورت سالانه در عراق اجرا کند، افزود:‌ چندماه است ضمانت نامه‌ بانک‌های ایرانی از سوی عراقی‌ها پذیرفته نمی‌شود، همین موضوع اجرای پروژه‌ها را در این کشور با مشکل روبرو کرده است.

* دولت از پول بلوکه شده برق و گاز به عنوان ضمانت استفاده کند

وی ادامه داد: در این راستا از دولت انتظار داریم که از پول برق و گاز بلوکه شده در عراق بابت ایجاد یک خط اعتباری استفاده کنند تا شرکت‌های ایرانی بتوانند از این موضوع استفاده کنند. در این خصوص حدود یک میلیارد دلار کافی است.

وی با بیان اینکه اخیراً صندوق ضمانت صادرات تقبل کرده ضمانت‌نامه‌های لازم برای صادرات را صادر کنند و بانک مرکزی عراق نیز این موضوع را بپذیرد، گفت: هر چنددر جلسه اول موافقت صورت گرفت ولی در جلسه بعدی مخالفت‌های با این طرح ایجاد شد.

* بازار عراق می‌تواند صنعت احداث را دوباره فعال کند

مهدیار تصریح کرد: فشار سیاسی باید طوری باشد که بخشی از پروژه‌های عراق به ایرانی‌ها واگذار شود. در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه عمرانی بخش بزرگی از صنعت احداث در کشور تعطیل شده که برای جبران این مسئله می‌توان از فضای بزرگی که در عراق وجود دارد برای صنعت احداث یا صدور خدمات فنی و مهندسی استفاده کرد.

وی با اشاره به توقف پروژه جاده‌ دربندرخان، تونل هیبت سلطان، آبرسانی آکره و برخی ورزشگاه‌ها در کشور عراق به دلیل مشکل اجرای پیمانکاران ایرانی در این کشور، گفت: کشور عراق ضمانت نامه‌های ما را نمی‌پذیرد و دولت باید در این زمینه وارد عمل شود.

* ایرانی‌ها کارخانه‌های آرد و آجرسازی در عراق احداث می‌کنند

وی در پاسخ به این سؤال فارس که پرسید آیا برای حل مشکل ضمانت‌نامه‌ها با مسئولان دولتی مذاکره‌ای داشته‌اید نیز گفت: دولت می‌داند یکی از اولویت‌هایش حل مسئله ضمانت نامه است. در این خصوص تلاش کرده ولی تلاشش منجر به نتیجه نشده است، مانند قضیه اینستکس.

عضو هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ادامه داد:‌ در مورد ایجاد صنایع در کشور عراق نیز دولت عراق دیگر قبول نمی‌کند که صادرات محصولات غذایی به این کشور به راحتی انجام گیرد بلکه به دنبال احداث کارخانه در کشورش است. در این مورد طرف‌های ایرانی می‌توانند در ایجاد این صنایع در عراق شریک شوند.

مهدیار افزود:در حال حاضر احداث کارخانه‌های آرد و آجرسازی توسط طرف‌های ایرانی در عراق در حال انجام است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 494991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟