مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون بحران مدیریت را یکی از عوامل اصلی درگیری با آفت مگس زیتون طی ۱۵ سال اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله، بر ترویج و تولید مصرف روغن تاکید شده است که بدین‌ منظور از سال ۷۲ تولید با هدف تامین ۲۰ درصد روغن در کشور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آفت مگس زیتون بحرانی است، افزود: امسال بسیاری از مسئولان دولتی به سبب شیوع آفت مگس زیتون بر برداشت زودهنگام دانه زیتون تاکید کردند که با این وجود ممکن است حتی امکان تولید زیتون کنسروی وجود نداشته باشد.

عباسی ادامه داد: مگس زیتون در سال ۸۳ با صدور مجوز دولت به تجار برای واردات خام میوه زیتون وارد کشور شد که هم اکنون، مسئولان دولتی باید این مشکل را مرتفع کنند.

رئیس شورای ملی زیتون با انتقاد از اینکه مسئولان سازمان حفظ نباتات از مبارزه با این آفت شانه خالی می‌کنند، بیان کرد: با وجود آنکه دولت این آفت را وارد کشور کرده است و خود باید به مبارزه علیه این آفت بپردازند، اما مسئولان سازمان حفظ نباتات می‌گویند که کشاورزان باید مبارزه را انجام دهند.

وی درباره آخرین وضعیت تولید زیتون گفت: در صورت تمهیدات مناسب برای مبارزه علیه آفت مگس زیتون پیش بینی می‌شود که امسال مجموع برداشت دانه زیتون ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزارتن باشد.

به گفته این مقام مسئول، سال گذشته حذف واردات روغن زیتون از گروه یک موجب شد ۲ هزارتن تولید روغن در کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: اگر تمهیداتی برای مبارزه علیه آفت مگس زیتون اندیشیده نشود، به نوعی به واردات چی‌ها کمک کردیم تا بتوانند سود‌های هنگفتی را از واردات روغن زیتون به جیب بزنند.

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه در سایر کشور‌ها ۸۰ درصد تولید زیتون روغنی است، تصریح کرد: با توجه به آنکه در دنیا آفت مگس زیتون وجود دارد، اما به هیچ عنوان اقدام به برداشت زودهنگام نمی‌کنند، از این رو اگر مسئولان دولتی، کشاورزان را به برداشت زودهنگام ترغیب نکنند، تولید روغن زیتون به ۸ تا ۹ هزار تن می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 493697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟