به گزارش رکنا ، رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات اظهار کرد : این صنعت تاکنون ۴۰ هزار تن شکر دولتی دریافت کرده و با توجه به اینکه از هر دو شکر آزاد و دولتی استفاده کرده، مشخص نیست چقدر از صادرات آن‌ها وابسته به شکر دولتی بوده است.

در روزهای گذشته موضوع صادرات ۱۲۰ میلیون دلار شکر دولتی در قالب آب‌نبات به خارج از کشور افشا شد که نشان می‌دهد برخی با دور زدن قوانین، شکر یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی تأمین شده را تبدیل به آب‌نبات کرده و در این قالب به عراق صادر کرده‌اند؛ تخلفی که در اینجا رخ داده آن است که شکر یارانه‌ای که باید به دست اقشار کم درآمد جامعه می‌رسیده، تبدیل به آب‌نبات شده و از کشور خارج شده است و مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد به جای عمومی مردم و شهروندان ایران، به جیب عده‌ای خاص رفته است.

در همین رابطه محمدرضا مودودی - سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران - ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که پس از تکمیل بررسی‌ها، این صادرکنندگان باید به مراجع قضائی پاسخگو باشند.

همچنین در پیگیری‌های صورت گرفته رئیس اتحادیه نبات، آب‌نبات ریز و قند ریز اعلام کرد که تبدیل شکر دولتی به آب‌نبات و صادرات آن، کار اعضای این اتحادیه نیست، زیرا واحدهای صنفی زیرمجموعه این اتحادیه با توجه به شرایط تولید و ساختار کارگاه‌های خود، توان صادرات آب‌نبات و نبات را ندارند.

اما در این رابطه جمشید مغازه‌ای - دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات -  با بیان اینکه در صنعت شیرینی و شکلات، هم از شکر آزاد و هم دولتی شکر دولتی در ماه‌های اخیر استفاده شده است، اظهار کرد: تاکنون تنها یک حواله ۴۰ هزار تنی شکر دولتی در اسفند ماه دریافت کردیم که معادل دو سوم مصرف ماهانه این صنعت بود چراکه در این ماه بخاطر عید نوروز مصرف شیرینی و شکلات بیشتر است. همچنین ۴۰ هزار تن شکر دولتی نیز در اردیبهشت ماه به این صنعت اختصاص داده شد که هنوز به دست ما نرسیده است.

وی با بیان نیاز صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات به ماهانه ۶۰ هزار تن شکر، گفت: سالانه چهار تا پنج درصد کل تولید آب‌نبات کشور صادر می‌شود. در سال گذشته نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آب‌نبات تولید شد که ۲۳۰ هزار تن معادل ۸۰۰ میلیون دلار از آن صادر شد.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات، قیمت شکر دولتی و آزاد دریافتی این صنعت به ترتیب کیلویی حدود ۳۴۰۰ و ۸,۰۰۰ تومان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 487779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟