رئیس کل بانک مرکزی: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی حذف نمی شود

عبدالناصر همتی امروز- چهارشنبه - در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعای برگزاری جلسه‌ای در روز پنجشنبه برای تصمیم گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: چنین بحثی را نداشته‌ایم و نمی‌دانیم که چه کسی چنین بحثی را مطرح کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ارز واردات برخی کالاها همچنان ۴,۲۰۰ تومان است که همچنان برای آنها گشایش اعتبار انجام می‌شود و اتفاق خاصی هنوز رخ نداده و بحثی هم نشده است، اما کارشناسان نظر خود را مطرح می‌کنند. دولت هر زمان که تصمیم بگیرد اعلام می‌کنیم.

همتی درباره پیش بینی نرخ دلار افزود: برای مدیریت نرخ ارز برنامه ریزی می‌کنیم اما پیش بینی نداریم.

سامانه نیما حذف نمی‌شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای اعضای اتاق بازرگانی درباره حذف سامانه نیما، گفت: سامانه نیما حذف نمی‌شود، اما نرخ آن به قیمت بازار آزاد نزدیک شده است.

همتی با بیان اینکه نمی دانم که چرا مرتب این موضوع را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: اکنون نرخ حواله نیما با نرخ حواله بازار آزاد تفاوتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: دلیل اینکه در روزهای اخیر ارز زیادی در سامانه نیما عرضه می‌شود این است که عرضه حواله‌های ارزی در سامانه نیما برای صادرکنندگان مطلوب‌تر است.

اروپا باید از ایران نفت بخرد یا خط اعتباری برقرار کند

رئیس کل بانک مرکزی درباره آغاز بکار اینستکس و این ادعا که برای راه اندازی آن در ایران، آمادگی لازم وجود ندارد، گفت: واقعیت کاملاً خلاف این ادعاست، نهاد منتناظر اینستکس در ایران تحت عنوان ساتما تشکیل شده که دارای ساختار و مدیرعامل است. ایران آمادگی کافی برای فعالیت آن را دارد.

همتی تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که اگر اتحادیه اروپا تمایل دارد این سامانه کار کند یا باید نفت ایران را خریداری کند یا اینکه باید خط اعتباری برقراری شود، اینستکس که «خشک خالی» نمی‌تواند کار کند.

وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم کالا وارد کنیم یا باید خط اعتباری برقرار کنند یا اینکه از ما نفت بخرند تا با پول آن بتوانیم مبادله کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما آمادگی کافی داریم و منتظر اقدام اروپا هستیم.

همتی در پاسخ به این سوال که پس از ضرب الاجل ایران، آیا پیشرفتی رخ داده است؟ گفت: فعلاً خیر.

منابع قرض الحسنه بانک‌ها کاهش نیافته است

رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش منابع قرض الحسنه بانک‌ها نیز گفت: این منابع کم نشده بلکه مصرف آن زیاد شده است.

همتی افزود: اکنون مبلغ وام ازدواج بالا رفته است، پنج هزار میلیارد تومان نیز به سیل زدگان تسهیلات پرداخت می‌شود و برای مشاغل مربوط به کمیته امداد تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم و میزان پرداخت تسهیلات افزایش یافته است، اظهار داشت: حتی به بانک‌ها ابلاغ شده است که از برخی منابع جاری خود برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه استفاده شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امیدواریم مردم سپرده‌های قرض الحسنه بیشتری داشته باشند و بانک‌ها نیز بتوانند تسهیلات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند.

وی درباره راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز گفت: بازار متشکل ارزی جزو بازارهای مهم و حساس است که حداقل‌هایی را برای شروع کار آن تعیین کرده‌ام که در حال آماده سازی است.

همتی با بیان اینکه این بازار حتماً در واقعی کردن نرخ ارز تأثیر مثبتی خواهد داشت، افزود: برای راه اندازی این بازار، برخی اقدامات باید انجام شود، در حال ثبت نام از صرافی‌ها هستیم و مسائل مربوط به برقراری ارتباط سیستم‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات بانک‌ها با این شبکه در حال انجام است که در آینده نزدیک نهایی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟