مصرف‌کنندگان تیره‌ترین شرایط را تجربه می‌کنند

به گزارش گروه اقتصادی رکنا ؛ صادق بشیری عضو مجمع عمومی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان کشور گفت: به شکل کلی شرط ایجاد عدالت و ثبات در جامعه ایجاد تعادل و مدیریت صحیح است. مصرف‌ کننده تشکیل‌ دهنده تقاضا در بازار است و موفقیت هر فعالیت اقتصادی بستگی به میزان تقاضای بازار دارد. به مفهوم دیگر اینکه تولید و عرضه‌ هر کالا یا خدمات منوط به وجود تقاضا است.
در هر فعالیتی انحراف از منافع به حق و صحیح مصرف‌ کنندگان مانعی جدی برای کارآمدی و موفقیت است. به‌ هم خوردن تعادل بین سه عامل ذکر شده (تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان) و ضعف در مدیریت آنها، انحراف به‌وجود می‌آورد که در صورت تداوم انحراف از منافع مصرف‌ کنندگان، رفتارهای این‌گروه می‌تواند به منافع کل جامعه آسیب برساند که در نهایت به بی‌اعتمادی در جامعه و مناسبات اقتصادی منجر می‌شود. کشمکش‌های منافع فردی، بخشی و سازمانی منافع جامعه را به مخاطره می‌اندازد. روح حاکم در مناسبات اقتصادی تنها برد و باخت می‌شود و بخش عظیمی از جامعه از بازماندگان این کشمکش‌های نامطلوب می‌شوند و مصرف‌کنندگان قربانیان این نوع مدیریت خواهند‌شد.

مصرف‌کنندگان تیره‌ترین شرایط را تجربه می‌کنند
شرایط ناشی از تحریم‌ها، جنگ تحمیلی، سوء مدیریت‌های سنوات گذشته، عدم تعادل و انحرافات قابل تاملی را در مراودات اقتصادی به‌وجود آورده‌‌است و شاید امروز مصرف‌ کنندگان تیره‌ترین شرایط را تجربه می‌کنند. سازکارهای ایجاد شده برای حمایت از مصرف‌کنندگان بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان اثر بخشی‌ لازم و کافی را برای حمایت واقعی از مصرف‌ کنندگان ندارند و قامت توجه به حقوق مصرف‌ کنندگان بسیار کوتاه‌تر از آن است که بتواند بر موج پر تلاطم تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد.
به‌واسطه سوء مدیریت‌ها، زیاده‌خواهی‌های خاص، امروز ساختار‌های قابل قبولی برای تحقق عدالت شکل نگرفته‌است یعنی اینکه توزیع ثروت در جامعه منطقی و منصفانه نیست، چه بسا فرصت‌های سیاسی، اقتصادی، اداری کشور هم به نحو مطلوبی توزیع نشده‌است و پیش شرط برقراری عدالت در جامعه توزیع عادلانه و منصفانه ثروت و فرصت‌هاست.

حمایت از مصرف‌ کنندگان شعار نمایشی است
امروز مقوله حمایت از مصرف‌کنندگان در غالب موارد تبدیل به شعار نمایشی شده است و چه بسا حمایت از مصرف‌ کننده خود سوژه‌ای کاسب‌کارانه برای کسب منفعت‌ های فردی و بخش خاص شده‌است و این معضل پسندیده کشور اسلامی نیست. البته برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها علی‌رغم وجود کاستی‌ها و جریانات انحرافی، هنوز خود را مقید به رعایت انصاف می‌نماید و بی‌تردید مصرف‌کنندگان قدردان آن هستند.

مهترین‌ چالش‌های حقوق مصرف‌ کننده
مهمترین‌ چالش‌های مربوط به حقوق مصرف‌ کننده را می‌توان در موارد زیر برشمرد:
اشکال در استراتژی: جامعه ما هنوز به مرحله‌ای از فضای رقابتی قابل قبول نرسیده‌ است که رضایت‌ مندی مشتریان در اولویت اول فعالیت‌های یک بنگاه و یا سازمان قرار گیرد. برای همین استراتژی مشخص برای اهتمام به حق و حقوق مشتران که همانا مصرف‌ کنندگان هستند تدوین نشده است البته منکر شکل‌گیری برخی سازکارها نیستم ولی هنوز استراتژی قابل قبولی در این فرضیه در سطح کلی و بنگاهی و حتی بخشی به‌ وجود نیامده است که بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.
اشکال در معانی: منظور این است که تفسیر واقع‌ بینانه و منصفانه علمی متحدالشکلی از رعایت حقوق مصرف‌کنندگان وجود ندارد و به همین جهت شعار، نمایش جایگزین توجه واقعی اهتمام به حقوق مصرف‌ کنندگان شده است. و اشخاص و سازمان‌ها براساس درک خود در این زمینه اقدام می‌نمایند.
اشکال در عملکرد: عملکرد‌‌ها برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به تاسی از شرایط پیچیده و انحرافات در طول زمان طولانی در مسیر غیر از توجه به حقوق مشتریان مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.
تفاسیر شخصی، بخشی و سلیقه‌‌ای، عملکرد‌ها را به مصلحت و منفعت گروه خاص هدایت می‌کند و منفعت مصرف‌‌کنندگان در الویت‌های بعدی قرار دارد. عملکرد‌‌ها بدون برنامه و در رفع برخی مشکلات پیش‌رو است نه رضایت‌مندی مصرف‌ کنندگان.

راهکار‌های پیش‌رو برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان
در خصوص راهکارهای پیش‌رو صحیح آن است که سطح آگاهی مصرف‌ کنندگان افزایش یابد. بی‌تفاوتی مصرف‌ کنندگان چاره‌ ساز نیست. مصرف‌ کنندگان باید دوست‌داشته باشند که به تولید محصولات داخلی توجه نمایند و خرید کالای باکیفیت ایرانی را سرلوحه خود قرار دهند چرا که خرید کالای ایرانی یعنی سهیم‌ شدن در شکوفایی کشور.
از طرفی احترام به مصرف‌ کنندگان باید در اولویت اول تولید‌ کنندگان و عرضه‌ کنندگان کالا و خدمات باشد. اعتماد‌های از دست رفته باید به مصرف‌ کنندگان منتقل شود به‌گونه‌ای که مصرف‌ کننده، اطمینان داشته‌ باشد که ما حامی او هستیم و خواهیم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟