بازار خودرو می‌توانست با ابزار مالیات کنترل شود/ نمی‌دانم در پس پرده چه خبر است که وزارت صنعت این کار را نمی‌کند

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، شقاقی در گفت و گویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو و افزایش قیمت ها گفت: ما در بازار خودرو و در عمده بازارها که مصداق آن در بحث خودرو است یک رها شدگی کامل را شاهد هستیم. وزارت صمت به راحتی می توانست بازار خودرو را با ابزار مالیات کنترل کنند؛ یعنی می توانست مالیات بر عایدی سرمایه را در بازار خودرو پیاده کند.
او در توضیح این موضوع ادامه داد: از شخصی که امروز خودرو می خرد و فردا می خواهد بفروشد، می شود مالیات بر عایدی سرمایه گرفت. و یا عایدی از سود فروش. یعنی دولت می توانست بر خرید فروش هایی که زیر دو سال یا سه سال انجام میشود 90 درصد مالیات بگیرد یعنی شخصی که اتوموبیل صد میلیونی خریداری می کند و فردا می خواهد 110 ملیون بفروشد، باید این مالیات را بپردازد.
این اقتصاددان در ادامه افزود: خود این کار التهاب دربازار خودرو را به شدت کم می کند. در آن صورت آن موقع خریدار می شود «خریدار واقعی» و دیگر خریدارهای کاذب و سوداگر از بازار خودرو حذف می شوند.
شقاقی اضافه کرد: در مرحله بعد باید هزینه تولید را بررسی کرد؛ یعنی بررسی این که واقعا هزینه تولید چقدر قابل کنترل و کاهش است ولی متأسفانه ما از ابزارها را استفاده نمی کنیم و واقعا نمی دانم در پس پرده چه خبر است. آیا برای وزارت صمت سخت است با این ابزارها بازار را کنترل کند؟ یا وظیفه صمت چیز دیگری است؟
او با بیان اینکه ما یک سیستم رها شده و هررج مرج را مشاهده می کنیم، افزود: شما وقتی نمی توانید از ابزارهای سیاستی استفاده کنید و اجازه هم نمی دهند از این ابزار های استفاده شود و متأسفانه حاضر هم نیستند تن به شفافیت بدهند ، در نتیجه خروجی همین وضعی می شود که شما الان در بازار خودرو می بینید.
شقاقی با بیان اینکه اگر بازار خودرو بالا برود، بازارهای دیگر هم تاثیر می پذیرند، افزود: شخص وقتی ببنید خورو سطحی می شود 150 میلیون تومان، قطعا وقتی مالک ملکی باشد، ملک خود را چند برابر قیمت گذاری می کند؛ به همین خاطر اگر بازار خودرو کنترل نشود، ما مانند همین آشفتگی را در بازارهای دیگر هم مشاهده خواهیم کرد.
او ادامه داد: بازار ها به هم وصل هستند. بازار خودرو از آن دسته بازارهایی است که کنترل ان اتفاقا راحت است. به راحتی می توانند با ابزار مالیات آن را کنترل کنند. مثلا با وضع مالیات برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند؛ یعنی هم به خودروی دوم مالیات تعلق بگیرد و هم بر سود فروش خودرو مالیات گرفته شود. اگر چنین شود، ظرف یک هفته این التهابات می خوابد ولی این نیاز به عزم جدی در تیم اقتصادی کشور و وزارت صمت دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟