فروتنی عضو ستاد پشتیبانی از مناطق سیل زده وزارت صنعت معدن و تجارت در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص خسارات سیل به بخش‌های صنعت و تولیدی در این مناطق تصریح کرد: تا کنون مجموع خسارات در ۶ استان گلستان، مازندران، ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان و در بخش واحد‌های صنعتی، واحد‌های صنفی، قالیبافان و زیرساخت‌ها و تاسیسات شهرک‌های صنعتی برآورد شده، اما هنوز خسارات در استان خوزستان تکمیل نشده است.

وی افزود: بر اساس این برآورد‌ها ۱۰۰ واحد صنعتی در استان گلستان، ۳۰ واحد در مازندران، ۸۰ واحد در ایلام، ۱۲۵ واحد در لرستان، ۳۰ واحد در کرمانشاه و ۱۷ واحد در چهارمحال بختیاری خسارت دیده اند که در مجموع این ۶ استان ۳۸۲ واحد صنعتی متضرر شده اند.

فروتنی درباره خسارات قالیبافان گفت: در استان گلستان ۱۰ هزار قالیباف، هزار قالیباف در مازندران، ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در لرستان، ۵۰۰ نفر در کرمانشاه و ۲۰۰ نفر هم در ایلام که مجموعا ۱۷ هزار و ۹۰۰ قالیباف در سطح کشور از این سیل خسارت دیده اند.

این مقام بیان کرد: در بخش واحد‌های صنفی، استان ایلام هزار و ۴۵۰ واحد، کرمانشاه ۱۰۰ واحد، لرستان ۴ هزار و ۳۳۵ واحد، چهار محال بختیاری ۷ واحد، گلستان ۲ هزار و ۱۰۰ واحد و مازندران ۷۳۵ واحد صنفی خسارت دیده اند.

وی افزود: مجموعا ۸۷۲۷ واحد صنفی بر اثر سیل متضرر شده اند.

فروتنی میزان خسارت مالی به واحد‌های صنعتی در این استان‌ها به جز استان خوزستان را ۴۰۰ میلیارد تومان، واحد‌های صنفی ۴۵۰ میلیارد تومان، واحد‌های قالیبافی ۱۳۰ میلیارد تومان، زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ۶۰ میلیارد تومان و راه‌های دسترسی به معادن را ۲۰ میلیارد تومان برآورد کرد و با توجه به برآورد میزان خسارت یک هزار میلیارد تومانی به واحد‌های صنعتی و صنفی در استان خوزستان، کل خسارت به جا مانده از وقوع سیل در کشور را ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

وی تصریح کرد: هنوز آماری از خسارت سیل در استان خوزستان به دست ما نرسیده، اما برآورد کلی این است که هزار میلیارد تومان به مجموع واحد‌های صنعتی و صنفی این استان خسارت وارد شده است.

۱۰۹ واحد تولید شهرک صنعتی آق قلا به چرخه تولید برگشته است

فرشاد مقیمی معاون صنایع وزارت صمت در ارتباط تلفنی در این خصوص اظهار کرد: شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان در سیل اخیر دچار آبگرفتگی شدید شده بود که با توجه به اقداماتی که در این مدت صورت گرفت تاکنون فاز ۱ و ۲ و ۳ این شهرک ترمیم شده و ۱۰۹ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشته است.

وی افزود: زیرساخت‌های این شهرک صنعتی تامین شده و آب و برق گاز واحد‌ها وصل شده است. همچنین آسیب‌های مواد اولیه و ماشین آلات هم با کمک سایر استان‌ها مرتفع شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب در برخی استان‌ها به دستور وزیر صنعت تمامی امکانات در استان‌های سیل زده و استان‌های همجوار برای راه اندازی واحد‌های خسارت دیده بکار گرفته شد.

مقیمی با اشاره به بسیج خودجوش صنعتگران کل کشور برای امداد و کمک رسانی به مردم مناطق سیل زده، گفت: اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی سیل و امدادرسانی به واحد‌های صنعتی و مردم که در حوزه‌های مختلف دچار خسارت شده اند دو موضوع محوری در دستور کار ستاد پشتیبانی این وزارتخانه است.

معاون وزیر صمت گفت: اگر هیات وزیران تصویب کند یک سوم خسارات وارده شده به واحدهای صنعتی با کمک های بلاعوض جبران می شود.

وی افزود: درخواست شده وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، کارکنان واحد های صنعتی که بر اثر سیل از کار افتاده است تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد.

مقیمی گفت: همچنین مقرر شده واحدهای آسیب دیده صنعتی استمهال بدهی به دستگاه های مختلف داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 468883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟