محمدرضا موسوی‌خواه در جمع خبرنگاران گفت: «برای نوروز 1398 که از 25 اسفندماه تا چهاردهمین روز از فروردین ماه را شامل می‌شود رشد مصرفی

۱۲ درصدی برآورد شده است.» روز گذشته آمار دقیق مصرف بنزین در این مدت منتشر شد. بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در این مدت میزان رشد مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط 1.9 درصد بوده است. رشدی اندک که در دهه اخیر بی‌سابقه بود. برای مثال رشد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز 1397 حدود 9.5 درصد بود و هر سال کم و بیش شاهد این رشد هستیم.

موسوی خواه درباره این انحراف پیش‌بینی گفت: «کاهش رشد مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی امسال به خاطر وقوع سیل و شرایط نامساعد جوی بود. مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی و پلیس راهور کشور برای تردد نکردن خودروها در جاده‌های کشور واکنش مثبت نشان دادند و سفرهای نوروزی کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. اما با این حال تأمین و توزیع سوخت در تمام نقاط کشور بویژه مناطق آسیب‌دیده به صورت مستمر و منظم انجام گرفت.»

هشدارهای مسئولان، سازمان هواشناسی و پلیس راهور کشور به دنبال بارش‌های سیل‌آسا و شرایط نامساعد جوی در بیشتر استان‌ها داده شد. با نگاهی به وضعیت مصرف بنزین در روزهای تعطیلات می‌توان متوجه شد که سفرها مطابق با پیش‌بینی‌های هواشناسی انجام شده است. به این ترتیب که در روزهای کم بارش رشد مصرف و در روزهای پربارش کاهش ترددهای جاده‌ای رقم خورده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، از ٢٧ اسفند 1397 تا ١٦اردیبهشت 1398 حدود یک میلیارد و ٨٦٤ هزار و ٤٠٠ لیتر بنزین موتور، ٩٢ میلیون و ٢٠٠ هزار لیترنفت سفید، ١٥٥ میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر نفت کوره و ١٧٣ میلیون و ٨٩٢ هزار لیتر گاز مایع در کشور توزیع و مصرف شده است.

اما امسال علاوه بر تأمین سوخت مصرفی مسافران نوروزی، توزیع سوخت در استان‌های سیل‌زده نیز در برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت. در این باره موسوی خواه توضیح داد: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ گونه مشکل کمبود سوخت در مناطق سیل‌زده وجود نداشته است و ذخیره‌ سوخت کافی در این مناطق پیش‌بینی شده بود.»

به این ترتیب با محاسبات دقیقی که انجام شده است ضریب آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در بحران سیل اخیر و تعطیلات نوروزی ۹۹.۸ درصد اعلام شد. یعنی مدیریت بحران با درصد بسیار بالا و خطای بسیار پایین.

رکورد زنی مصرف بنزین در ابتدای تعطیلات

١٣٥ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر در یک روز؛ این بیشترین میزان مصرف بنزین ایران و رکورد عجیبی بود که در ٢٩ اسفند ماه ١٣٩٧به ثبت رسید. البته با احتساب این مصرف برای یک روز هم پیش‌بینی می‌شد که میزان مصرف بنزین در روزهای ابتدایی سال ١٣٩٨ کمتر از ١١٠ میلیون لیتر در روز نباشد اما بارش‌های سیل آسا اجازه رشد مصرف را نداد. به‌طوری که در روز سیزدهم فروردین ماه 1398 ورق برگشت و مصرف ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در یک روز به ثبت رسید که کمترین مقدار مصرف بنزین کشور در فاصله ۱۹ روزه تعطیلات سال نو به شمار می‌آید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

عطیه لباف

کدخبر: 467706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟