کاهش 24 روزه ترانزیت کالا به اروپا

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی توسعه چابهار، گفت: توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه‌ای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه‌ای و بویژه تسهیلات سرمایه‌گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

اسلامی با تأکید بر اینکه بندر چابهار با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه‌ای فراهم آورد، یادآور شد: ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت می‌گیرد.

وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابه‌جایی حدود ۲۳۲ میلیون تن بار هستند و خدمات مؤثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می‌آورند.

وی افزود: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل بویژه در بخش بندری و دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای، بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

وی گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت به دست رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال ـ جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها بویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند ۲۴ روز کوتاه‌تر خواهد شد.‌ این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است. ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر است و ۷۵۰۰ کیلومتر خط آهن در دست احداث داریم.

بر این اساس زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها از جمله کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، ۲۴ روز کوتاه‌تر می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری افغانستان در چابهار

امام محمد وری ماچ، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در این همایش از انجام مطالعات گسترده سه کشور هند، ایران و افغانستان در حوزه اقتصادی و ژئوپولتیکی منطقه خصوصاً بندر چابهار خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که با ایجاد سهولت در بازار رقابتی، بتوانیم سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان را به حضور در چابهار ترغیب و تشویق کنیم. افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تاکنون ۱۱۴ تاجر افغان حدود ۶۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

تجار افغانی و بخش خصوصی افغانستان به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار علاقه‌مند هستند، اما یک سلسله موضوعات کوچک وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی در مورد آنها صحبت کنیم. با رفع این چالش‌های کوچک می‌توانیم سرمایه گذاران و تجار افغانی را برای حضور در چابهار ترغیب کنیم.

امضای ۸ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری

در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار و با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ۸ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای بین اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان و بخش‌های خصوصی ایرانی و خارجی امضا شد.، قرارداد اجاره اراضی به منظور سرمایه‌گذاری و احداث و بهره‌برداری ۲ باب انبار چند منظوره به امضای مدیرکل بنادر چابهار و شرکت هندی رسید. قرارداد اجاره اراضی به صورت BOT است و با سرمایه‌گذاری

۲۱۰ میلیارد ریالی، قابلیت اشتغالزایی برای ۳۰ نفر را دارد. در این مراسم همچنین تفاهمنامه ایجاد خط کشتیرانی چابهار - مسقط و چابهار - کراچی و بهره‌برداری از ترمینال مسافری دریایی بین‌المللی، بین ادراه کل بنادر چابهار و شرکت طلیعه عمان نیز امضا شد. امضای تفاهمنامه ایجاد خط کشتیرانی تجاری حمل و نقل کالا در مسیر چابهار و کشور‌های امارات و عمان، از دیگر قراردادهای سرمایه‌گذاری در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار به شمار می‌آید.

افزایش 50 درصدی تخلیه و بارگیری در چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار گفت: مشوق‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بندر چابهار در نظر گرفته‌ایم.

راستاد با بیان اینکه از مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم، گفت: به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر خواهیم بود که منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار به بندرنشینان و مردم سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت. پس از این اقدام تحولات مثبتی در بندر چابهار رخ داد، بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد و در این یک سال قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.

راه اندازی خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در این مدت میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافت که بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است. راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس چندی پیش راه‌اندازی شد و تاکنون دو کشتی در این مسیر تردد داشته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های چابهار گفت: چابهار دروازه ملل است، کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجه خود قلمداد کنند.

هند برای چابهار برنامه دارد

کوپال کریشنا، معاون وزیر کشتیرانی هندوستان گفت: طی ماه‌های گذشته خط ترانزیتی بار از مبدأ بنادر هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار برقرار شده و این روال با شدت بیشتری در حال انجام است. امیدوارم سایر کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای از این فرصت ایجاد شده بر اساس موافقتنامه دالان چابهار، استفاده بهینه کنند و در پیوستن به آن شتاب کنند.

وی تأکید کرد: دولت هند برنامه دارد تا سرمایه گذاران هندی را به سرمایه‌گذاری در چابهار ترغیب کند. هند متعهد به سرمایه‌گذاری در چابهار با وجود تحریم‌ امریکا علیه ایران است. باید از تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است، فاصله بگیریم و تحریم‌ها را دور بزنیم و ما خود را متعهد می‌دانیم سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را انجام دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سهیلا یادگاری

کدخبر: 461036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟