آنها معتقدند برخلاف نظر مخالفان با قاطعیت می‌گویم FATF باعث تحریم جدیدی نمی‌شود و البته بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند. آنها هر گونه مخالفت با FATF را جدا از جنبه‌های سیاسی نشانه‌ای سد بزرگ و حتی سنگ جلوی پای دولت گذاشتن تعبیر می‌کنند.نمایندگان بخش خصوصی بهانه‌هایی که این روزها برای نه گفتن به FATF آورده می‌شود را در اطلاع نداشتن از ماهیت این مهم می‌دانند. درباره پیوستن به FATF با 12 نفر از پارلمان بخش خصوصی صحبت کردیم و تمام آنها با قاطعیت از لوایح چهارگانه حمایت کردند و گفتند امید ما به تصویب FATF است.

حل مشکلات با پیوستن به FATF

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: اگر FATF تصویب نشود مشکلات فعالان اقتصادی بیشتر می‌شود و دیگر با هیچ اقدامی نمی‌توان از چالش‌های بوجود آمده کاست. امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به مشکلاتی که در مسائل اقتصادی وجود دارد، نسبت به تصویب آن اقدام کند. ما این روزها مشکلات متعددی داریم که بخشی از آن با پیوستن به FATF از بین خواهد رفت.

کشور نیازمند تصویب لوایح چهارگانه است

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: کشور نیازمند تصویب FATF است. بخش خصوصی برای آنکه فعالیت‌های خود را ادامه بدهد نیازمند تصویب لوایح چهارگانه است. مبارزه با پولشویی یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی و حتی سیاست گذاران است بدین جهت باید به آن ملحق شد مانند خیلی از کشورها که به آن پیوسته‌اند.

همه ما با پولشویی مخالف هستیم

کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی ایران: معتقدم FATF را نباید با عینک سیاسی نگاه کرد. این موضوع دستاوردهای اقتصادی برای کشور دارد. از طرفی همه ما با پولشویی مخالف هستیم و بارها مبارزه با آن را متذکر شدیم. لذا تصویب FATF از بُعد اقتصادی برای کشور بسیار مثبت است.

FATF را با موازین کشور تصویب کنید

حمیدرضا قلمکاری، عضو اتاق بازرگانی ایران: تصویب FATF واجب و ضروری است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان منکر آن شد. برای آن‌که رابطه حداقلی بین ایران و سایر کشورها حفظ شود FATF باید تصویب شود. ما برای آن‌که واردات انجام دهیم به خصوص در زمینه کالاهای اساسی چگونه پول را واریز کنیم؟ از این‌رو یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تصویب FATF است. البته ما هم می‌گوییم این امر در قالب موازین بنیادی کشور تصویب شود.

گره از مشکلات کشور باز کنید

فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران: FATF گره از مشکلات فعالان اقتصادی باز می‌کند. FATF بسیار اهمیت دارد و در آن نکات مثبتی وجود دارد.

برای آن‌که بخش خصوصی فعالیت‌های خود را دنبال کند به تصویب FATF نیاز داریم.

دَست دستگاه دیپلماسی را باز می‌کنیم

علیرضا کلاهی صمدی، عضو اتاق بازرگانی ایران: کارگروه اقدام مالی (FATF) باید تصویب شود. جامعه جهانی طبق قواعد بین‌الملل به این قانون ملحق شده است. ما نیز برای آن‌که به جامعه جهانی بپیوندیم بایستی FATF را تصویب کنیم. دشمنان واقعی ما اصلی‌ترین فشاری که وارد می‌کنند در مورد پولشویی و حمایت از تروریسم است. برای این‌که مانع بهانه‌جویی آنها شویم و اتهامات را رفع کنیم تصویب FATF ضرورت دارد. با تصویب FATF دَست دستگاه دیپلماسی را باز می‌کنیم تا مذاکرات خود را با توان بیشتری ادامه دهند.

بازگشت تعاملات بین‌المللی

سید ناصر رئیسی، عضو اتاق بازرگانی ایران: اگر کارگروه اقدام مالی تصویب شود، تعاملات بین‌المللی ایران با سایر کشورها برقرار می‌شود. در حال حاضر کار بسیار سخت شده است و نمی‌توان با کشورها همکاری داشت. این امر فشار تحریم‌ها را بیشتر می‌کند. با تصویب FATF تحریم‌ها تا حدودی بی‌اثر می‌شود.

باعث تحریم جدید نمی‌شود

شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران: FATF باعث نمی‌شود که تحریم جدیدی ایجاد شود. مخالفت برخی‌ها با تصویب FATF برای فعالان اقتصادی جای سؤال دارد. اگر FATF باعث تحریم بیشتر می‌شود مخالفان به آن بندهایی اضافه کنند که امکان تحریم بیشتر فراهم نشود.

می خواهند سنگ جلوی پای دولت بگذارند

مجید پورکائد، عضو اتاق بازرگانی ایران: قطعاً FATF در فعالیت اقتصادی کشور اثر‌گذار است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان کارکرد آن را زیر سؤال برد. ما نباید خودمان را منزوی کنیم و بگوییم نمی‌خواهیم در جامعه جهانی حضور داشته باشیم. در اقتصاد حصار کشی معنا ندارد. لذا مخالفت با FATF تنها بهانه‌جویی است و هدف،گذاشتن سنگ جلوی پای دولت است.

تحریم ربطی به FATF ندارد

ابراهیم پورحیدری، عضو اتاق بازرگانی ایران: جامعه جهانی وقتی به FATF یا کارگروه اقدام مالی پیوسته است در حقیقت به دنبال شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی بوده است از این‌رو عدم پیوستن به آن نشان می‌دهد که ما مخالف شفافیت هستیم. تا آنجایی که سواد من می‌گوید تحریم ربطی به FATF ندارد و نمی‌دانم چرا برخی‌ها می‌خواهند بگویند با تصویب آن تحریم‌ها بیشتر خواهد شد. قانونگذار اگر ناراحتی و نگرانی از این بابت دارد بهتر است برای این دغدغه خود به دنبال ماده واحده باشد تا پیش‌بینی‌های احتمالی‌اش محقق نشود. پاک کردن صورت مسأله به منزله ایجاد چالش‌های جدید برای اقتصاد کشور است.

بهانه‌جویی نکنید

رضا کامی عضو اتاق بازرگانی ایران: برای آن‌که اقتصاد کشور با تزلزل بیشتری روبه‌رو نشود چاره‌ای جز پیوستن به FATF نداریم. امیدوارم مخالفان FATF بهانه‌جویی نکنند و اجازه دهند پالرمو و CFT تصویب شود. فعالان اقتصادی منتظر تصویب اقدام مالی مشترک هستند و هر گونه تأخیر در تصویب ،صدمه‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

مجمع مخالفت نکند

مهدی شریفی نیک نفس، عضو اتاق بازرگانی ایران: برای آنکه اقتصاد کشور وضعیت بهتری پیدا کند مجمع تشخیص مصلحت نظام بایستی FATF را تصویب کند و با آن مخالفتی نداشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مرجان اسلامی فر

کدخبر: 459622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟