وی معتقد است تحریم‌هایی که بر کشور اعمال کرده‌اند موجب شده تا نیروی کار حتی ارزانتر از کشور چین و هند شود به صورتی که اکنون ایران بهترین کشور برای تولید محصولات و خدمات اینترنت اشیا است بنابراین می‌توان در عرصه فناوری تهدیدهای تحریم را به فرصت تبدیل کرد و در این راستا می‌توان سالانه 10 هزار شغل در کشور ایجاد کرد.درباره موضوعات مطرح شده روزنامه ایران با این مقام مسئول به گفت‌و‌گو نشست که درادامه می‌خوانید.

شما اعلام کرده اید که چین قصد دارد تولید تراشه و برد خود در زمینه اینترنت اشیا را به ایران بسپارد با وجود نیروی انسانی بالا در چین، چرا این کشور قصد انجام این کار را دارد؟

امروزه یک نیروی کار در کارخانه‌های کشور به طور متوسط 2.5 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و این در حالی است که نیروی کار در چین 3500 تا 5000 یوان (معادل 7 تا 10 میلیون تومان) دریافتی دارد و این بدین معنا است که نیروی کار ایرانی 3 تا 4 برابر ارزانتر از نیروی کار چین است. همچنین یک نیروی متخصص در واحد تحقیق و توسعه در چین با توجه به تخصصش حدود 14000 تا 20000 یوان (معادل 2000 تا 3000 دلار امریکا) حقوق می‌گیرد. در حالی که یک متخصص ایرانی حدود 500 تا 1000 دلار حقوق می‌گیرد. یعنی یک چهارم تا یک ششم همان حقوق. پس اگر مهارت نیروی‌های فارغ‌التحصیل و جویای کار را بالا ببریم، به جرأت می‌توان گفت که کشور ایران با نیروی انسانی کارآمد می‌تواند به جای کشور چین، هند و سایر فعالان حوزه طراحی، ساخت و تولید تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های مختلف در حوزه اینترنت اشیا (بجز سنسور‌ها که صرفه اقتصادی ندارد) را بر عهده بگیرد.

آیا این ادعا درست است که ایران می‌تواند در زمینه تولید اپلیکیشن یک رقیب جدی برای هند باشد؟

صددرصد؛ چرا که در این بخش هم بحث نیروی انسانی ارزان مطرح است. نیروی کار ارزان فرصت بسیار مناسبی ایجاد کرده تا بتوانیم در حوزه نرم افزاری با کشور هند رقابت کنیم. 60 تا 70 درصد حوزه اینترنت اشیا به اپلیکیشن و خدمات ارتباط دارد و از آنجایی که این حوزه مغزافزازی (مبتنی بر ذهن و مهارت نیروی انسانی) است، نیروهای انسانی متخصص و فارغ‌التحصیل ما براحتی می‌توانند نرم افزارها را با قیمت ارزانتر تولید کنند به همین دلیل اگر بتوانیم شرایط پیش آمده را بدرستی مدیریت کنیم می‌توانیم تولید اپ‌های حوزه اینترنت اشیا را نیز در دست بگیریم.

آیا کشور ما زیرساخت‌های لازم را برای تولید محصولات مورد نظر مانند برد دارد؟

در شرایط کنونی دو نوع زیر ساخت «کارآفرینی» و «ارتباطی» برای اشتغالزایی نیاز است.آکادمی ملی اینترنت اشیا در بخش زیرساخت کارآفرینی سعی کرده است با کمک بخش خصوصی، اکوسیستم کارآفرینی حوزه اینترنت اشیا که شامل فرهنگ‌سازی دانش و آموزش مهارت، شتاب دهنده کسب و کار تخصصی و... را راه‌اندازی کند. در زمینه زیرساخت ارتباطی نیز باید گفت امروز ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در روستاهای بالای 20 خانوار به بیش از 90 درصد رسیده است و کشور از نظر پوشش دهی در تلفن اینترنت G3 و G4 وضعیت بسیار خوبی دارد به همین دلیل زیرساخت‌ها برای تولید محصولات برد و اپلیکیشن اینترنت اشیا در کشور مهیا است.

دقیقاً برد و تراشه چه محصولاتی قرار است در کشور ما تولید شود؟

منظور طراحی و تولید «بردهای الکترونیکی»، «نودها» و «گیت وی»‌های مورد استفاده در حوزه اینترنت اشیا است. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 تعداد 50 میلیارد وسیله در حوزه اینترنت اشیا به اینترنت متصل خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که شما چندی پیش درباره آن صحبت کردید بحث گردشگری آموزش است. در این خصوص توضیح دهید.

هدف، آوردن توریست خارجی برای گذراندن دوره‌های آموزشی اینترنت اشیا در کشور و در کنار آن بازدید از جاذبه‌های توریستی ایران است. یکی از موضوعاتی که آکادمی ملی اینترنت اشیا امروز به‌عنوان مرکز تعالی آسیا و اقیانوسیه اینترنت اشیا مد نظر دارد و از سه سال قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای آن انجام داده، حوزه گردشگری آموزش است از آنجایی که ارتباطات بین‌المللی خوبی از سوی آکادمی ملی اینترنت اشیا ایجاد شده است بنابراین گردشگری آموزشی حوزه فناوری می‌تواند عملیاتی شود.

چه کشورهایی مقصد توریسم آموزش فناوری در کشور ما هستند؟

با توجه به جایگاه آکادمی ملی اینترنت اشیا به‌عنوان مرکز تعالی آسیا و اقیانوسیه اینترنت اشیا، امروز تمامی کشورهای آسیا و اقیانوسیه مقصد توریسم آموزش اینترنت اشیا هستند. البته ارتباط خوبی میان آکادمی ملی اینترنت اشیا و سایر فعالان این حوزه در قاره‌های دیگر از جمله اروپا نیز شکل گرفته است به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی فعالیت‌های مشترک از جنس توریسم آموزش هستیم.

این کار چقدر درآمدزایی برای کشور دارد؟

قطعاً باعث ورود ارز به کشور خواهد شد و از منظرهای مختلف بسیار سودمند است. بسته به مبلغ دوره و تعداد روزی که توریست‌های آموزش در کشور بیشتر بمانند، درآمد ارزی متفاوت خواهد بود.

اگر نیروی انسانی مهارت دیده به کار گرفته و تولید محصولاتی چون برد و اپ در ارتباط با اینترنت اشیا در کشور عملیاتی شود در بحث اشتغالزایی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

به جرأت می‌توان گفت فقط در حوزه اینترنت اشیا سالانه 10 هزار شغل می‌تواند، ایجاد شود. اینترنت اشیا یک مفهوم است و برای تولید یک محصول مبتنی بر اینترنت اشیا از تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌شود. به عبارتی اینترنت اشیا با بسیاری از حوزه‌های ICT مانند الکترونیک، مخابرات، کنترل، قدرت، شبکه، دیتاسنتر، مجازی سازی، رایانش ابری و... ارتباط دارد بنابراین نیروی انسانی که در این حوزه‌ها تحصیل کرده باشد براحتی می‌تواند مشغول به کار شود.

قبول سفارش تولید اپ، تراشه و برد برای دیگر کشورها بر عهده کدام متولی است؟ نقش دولت در این حوزه چیست؟

طراحی بردهای الکترونیکی و ساختن سیستم‌ها و سرویس‌های مبتنی براینترنت اشیا از سوی بخش خصوصی محقق خواهد شد. نقش دولت به‌عنوان تحریک‌کننده شکل‌گیری بازار و به‌عنوان یکی از مشتریان بزرگ، نقش مهم غیرقابل انکاری دارد. بخش خصوصی انتظار تسهیل گری از سوی دولت دارد و منظور از تسهیل گری هم تزریق پول نیست، بلکه منظور این است که دولت باید قوانین و مقررات وضع کرده و امکانات و زیرساخت‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. اگر دولت امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد می‌توان رقم اشتغالزایی در حوزه اینترنت اشیا را تا 10 هزار شغل نیز ارتقا داد.

برای تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصت در زمینه فناوری اطلاعات چه باید کرد؟

تهدیدهای تحریم برای فعالان صنعت، می‌تواند با هوشمندی صاحبان صنعت اعم از دولتی، شبه دولتی و خصوصی به فرصت تبدیل شود. حتی در شرایط کنونی حوزه اینترنت اشیای کشور در دنیا حرفی برای گفتن دارد به‌طوری که این حوزه می‌تواند مانند نانو تکنولوژی برای کشور در طراحی و ساخت محصول افتخارآفرینی کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سوسن صادقی

کدخبر: 459393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟