از زمان اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی که دولت یازدهم متولی اجرای آن شد مشکلاتی در تأمین کالا و نحوه توزیع و نظارت در بازار و بخصوص در ایام پرتقاضا مانند تنظیم بازار شب عید، ماه رمضان و... بوجود آمد وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تأمین را متوجه خود می‌داند اما مسئولیت توزیع و نظارت بر بازار را برعهده وزارت صمت اعلام می‌کند همین موضوع مشکلاتی در کنترل قیمت‌ها در بازار بوجود آورده که وزارت جهاد کشاورزی علت آن را ضعف نظارت و وزارت صمت علت آن را کمبود تأمین عنوان می‌کنند. با توجه به شرایط کنونی و تخصیص ارز دولتی برای تأمین کالاهای اساسی و اولویت دار موضوع نظارت و توزیع کالاها اهمیت بیشتری پیدا کرده است تا کالاهایی که با ارز 4200 تومانی تأمین و وارد شده‌اند با قیمت ارزهای دیگر به دست مصرف کننده نرسد. از سوی دیگر بر اساس جدیدترین تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار شب عید شد به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری به منظور کاهش مشکلات ناشی از تعدد متولیان تنظیم بازار است.

مدیریت جدید برای تنظیم بازار

مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با «ایران» از برنامه‌های جدید برای مدیریت و مدون‌تر شدن واردات کالاهای اولویت دار و پرتقاضا خبر داد و گفت: در این مدت واردات کالا با ارز دولتی و توزیع آن مشکلاتی داشت اما ما نشتی‌ها و این مشکلات را شناسایی کرده‌ایم و با رفع آنها واردات و توزیع کالا نظم بیشتری پیدا می‌کند. به گفته بصیری برای تأمین و توزیع کالا برنامه‌ریزی‌های جدید انجام گرفته و براساس این برنامه‌ریزی جامعه هدف برای دریافت کالاهای اساسی شناسایی شده و از این پس کالاها با مشکلات کمتری به دست گروه‌های هدف می‌رسد. همچنین بصیری با اشاره به در پیش بودن تقاضاهای شب عید از مدیریت با برنامه و جدید کالا برای این ایام خبر داد و افزود: کسری‌های بازار در حال تأمین است و برای جبران کسری‌ها مجوزبرای واردات بدون محدودیت است.

واردات گوشت قرمز

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار با اشاره به تنظیم بازار گوشت با توجه به افزایش قیمت آن در ماه‌های اخیر گفت: واردات گوشت با ارز رسمی مانند روال گذشته ادامه دارد. او خاطرنشان کرد: امسال با این‌که واردات گوشت افزایش داشت اما با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت گوشت و دام زنده تقاضا برای گوشت‌های وارداتی و تنظیم بازاری بیشتر شد به همین دلیل مردم در دسترسی به آن مشکلاتی داشتند اما برای حل مشکل تخصیص ارز برای واردات گوشت سرعت گرفته و مشکلات مربوط به جابه‌جایی ارز برای واردات در حال پیگیری است که بخشی از آن حل شده است. بصیری از کامل شدن داده‌های اطلاعاتی برای شناسایی گروه‌های هدف خبر داد و گفت: با تصمیم‌گیری جدید گوشت تنظیم بازاری با سازو کار جدید به دست جامعه هدف می‌رسد و این برنامه بزودی برای تنظیم بازار شب عید اجرا می‌شود.

تأمین کالاها انجام شد

مجید حسنی مقدم، معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌و‌گو با ما از تأمین کالاهایی مانند برنج، گوشت، میوه و روغن برای شب عید خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی میزان نیاز هر کدام از این کالاها را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده و برخی از کالاها خریداری و ذخیره شده و برخی دیگر هم در حال ذخیره است.

تعاون روستایی مسئول تأمین میوه

تأمین میوه شب عید آنطور که معاون دفتر تنظیم بازار گفت بر عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار گرفته است و این سازمان 40 هزار تن پرتقال و 30 هزار تن سیب خریداری و ذخیره کرده و در استان‌ها با توجه به میزان نیاز هر استان توزیع می‌کند. به گفته حسنی مقدم قیمت این میوه‌ها 10 تا 15 درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است و بطور مستقیم توسط تعاونی روستایی‌ها عرضه می‌شود. تأمین گوشت و برنج برای تنظیم بازار شب عید هم به گفته معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است و تأمین برنج بر عهده شرکت بازرگانی دولت خواهد بود و 30 هزار تن برنج با ارز 4200 تومانی تهیه و بدون سود و بدون حساب ضرر و زیان به دست مصرف کننده می‌رسد. حسنی مقدم گفت قیمت برنج هندی 1121 در بنادر هر کیلو 7 هزار تومان است و قرار است با قیمت هر کیلو 8 هزار تومان در بازار توزیع شود و به دست متقاضی برسد.

130 هزار تن گوشت وارد بازار می‌شود

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی از واردات 30 هزار تن گوشت منجمد و 100 هزار تن دام زنده برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: 30 هزار تن گوشت منجمد وارد بنادر شده اما بنا به مشکلاتی امکان ترخیص آن نبود که با دستور رئیس جمهوری و حل مشکل این گوشت بزودی ترخیص و توزیع می‌شود. به گفته حسنی مقدم واردات 100 هزارتن گوشت به‌صورت دام زنده از رومانی هم در حال پیگیری است که مشکل انتقال ارز این محموله نیز در حال رفع شدن است.حسنی مقدم اجازه واردات گوشت با ارز نیمایی را برنامه دیگری برای تنظیم بازار و کنترل قیمت آن عنوان کرد و گفت: هر کسی که برای واردات گوشت تقاضا بدهد ما ارز آن را تأمین می‌کنیم و تخصیص ارز برای واردات گوشت از طرف بانک مرکزی توقف ندارد.

توزیع گوشت برای دو گروه هدف

حسنی مقدم گفت: برنامه جدید این است که گوشت تأمین شده با ارز دولتی به دست گروه‌های هدفی که در حال شناسایی هستند برسد و گوشت با ارز نیمایی هم در اختیار سایر متقاضیان قرار گیرد. حسنی مقدم همچنین از واردات جوجه یک روزه برای تأمین مرغ و واردات تخم مرغ نسخه دار خبر داد و گفت: قیمت مرغ چند روزی است دوباره با چالش مواجه شده اما با توزیع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام در روزهای آینده قیمت‌ها به قیمت قبل برمی‌گردد. او همچنین در خصوص تأمین روغن نیز گفت: ما میزان نیاز را به ستاد اعلام کرده‌ایم و منتظر تأیید آن هستیم تا تأمین روغن نیز انجام شود.

برای تنظیم بازار گوشت و مرغ تصمیم شفاف گرفته شود

رضا رحمانی، وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به وضعیت فعلی بازار گوشت و مرغ گفت: باید درباره کالاهای پرمصرف، همچون گوشت و مرغ تصمیمات شفاف و روشنی گرفته شود تا مطمئن شویم در دو ماه آینده با مشکلی مواجه نیستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که با اجرای تصمیمات ستاد تنظیم بازار، در آینده قیمت‌ها تعدیل خواهد شد، گفت: در بحث نظارت ،مردم باید احساس کنند که با متخلف به‌طور جدی برخورد می‌شود، برخورد هم اعلام آمار 5 هزار نفری از تشکیل پرونده نیست، بلکه ممکن است 2 پرونده تشکیل شود، اما این پرونده باید برای تخلف‌های اساسی باشد. وی از دستور به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای تشدید نظارت خبر داد و افزود: در موقعیت‌هایی باید از مکانیزم بازار برای کنترل و نظارت استفاده کرد، در موقعیتی دیگر هم که از سوی عده‌ای طمع‌کاری وجود دارد، ما باید ورود کنیم و این هم باید محسوس باشد. رحمانی اظهار داشت: بازار با بخشنامه اصلاح نمی‌شود و باید با مکانیزم‌های علمی به این حوزه ورود کرد، از سوی دیگر باید سریعاً تصمیمات لازم از سوی ستاد تنظیم بازار اتخاذ شود و اگر نیاز بود، شبانه روزی کار کنیم تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سهیلا یادگاری

کدخبر: 458240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟