درآمد سرانه مشخص می‌کند که به‌طور متوسط هر کدام از افراد یک کشور، در طول یکسال چقدر درآمد دارند اما حرفی از توزیع درآمد در کشور نمی‌زند. بدین جهت با تعریف شاخص توسعه انسانی که با همکاری یکی از برندگان نوبل اقتصاد صورت گرفت میانگین موفقیت‌های به‌دست آمده در یک کشور در سه بعد اصلی توسعه انسانی یعنی «زندگی طولانی و سالم»، «دستیابی به دانش» و «استانداردهای زندگی آبرومندانه» ارزیابی می‌شود. گزارش توسعه انسانی یکی از مهم‌ترین و معتبرترین گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود. این سازمان امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی از عدد صفر تا یک را محاسبه می‌کند. تمامی شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی در برآورد این شاخص دخیل است و به‌عبارتی یکی از جامع‌ترین معیارها برای مقایسه توسعه‌یافتگی کشورها به‌شمار می‌‌رود که البته تمامی دولت‌ها و سازمان‌های علمی و تحقیقاتی از این شاخص به‌عنوان معیار اصلی مقایسه کشورها استفاده می‌کنند.

آخرین بار که شاخص توسعه انسانی ایران اعلام شد سال 2015 بود. در آن تحلیل ایران با داشتن شاخص توسعه انسانی برابر766 صدم، رتبه 69ام را در بین کشورهای جهان داشت. حال گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ایران در ۴۰ سال گذشته با ۵۰ رتبه صعود در شاخص توسعه انسانی، عنوان سریع‌ترین رشد شاخص توسعه انسانی را بین تمام کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است و این خبر نشان از بهبود 9 پله‌ای کشورمان در شاخص یاد شده دارد. جدیدترین گزارش توسعه انسانی 2018 که اوایل سال‌جاری منتشر شد نشان می‌دهد که شاخص توسعه انسانی ایران به 0.798 از یک رسید که در مقایسه با نمره 0.437 ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 0.361 درجه افزایش نشان می‌دهد.

بین 105 کشور دنیا که از سال 1980 میلادی شاخص توسعه انسانی برای آنها محاسبه می‌شد، ایران طی این 4 دهه بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی داشته است. پس از ایران، چین و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، رتبه ایران هم در این 4 دهه 50 رده صعود داشته و از جایگاه 110 در سال 1979 به جایگاه 60 در سال گذشته ارتقا یافته است. همچنین عملکرد ارتقای کیفیت بهداشت و رفاه عمومی از سال ۵۶ تا ۹۶ نشان می‌دهد استاندارد امید به زندگی از ۵۶.۶ سال به ۷۵ سال ارتقا یافته است.

بر این اساس نروژ ، سوئیس، استرالیا، ایرلند و آلمان به‌عنوان توسعه یافته‌ترین کشور جهان در شاخص توسعه انسانی معرفی شده اند.ضعیف‌ترین شاخص توسعه یافتگی نیز مربوط به کشورهای نیجر، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد و بروندی است که همگی در آفریقا قرار دارند.

شاخص توسعه انسانی و جذب سرمایه‌گذار

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی درباره رشد شاخص توسعه انسانی به ایران گفت: شاخص توسعه انسانی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شاخص‌ها است. نتایجی که از این شاخص به دست می‌آید به‌صورت دقیق نشان می‌دهد که یک کشور در چه وضعیتی قرار دارد. وی افزود: زمانیکه یک کشور بر اساس استانداردها حرکت کند و برای اهداف بلند مدت خود که مهم‌ترین آن آموزش، توزیع ثروت به‌صورت یکسان و زندگی سالم است برنامه‌ریزی کند، شاخص توسعه انسانی ارتقا پیدا می‌کند.تقوی اظهار داشت: ایران با آنکه همواره در شرایط تحریمی بوده است اما توانسته در زمینه‌های آموزش و افزایش عناصر مرتبط با زندگی سالم اقدام‌های خوبی انجام دهد.لذا این اقدام با ارتقای 9 پله‌ای ایران در شاخص توسعه انسانی قابل رؤیت است. وی گفت: وقتی شاخص توسعه انسانی رشد پیدا می‌کند، گویای آن است که امید به زندگی مردم افزایش پیدا کرده است. از این‌رو سیاست‌گذاران با برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌توانند در این شاخص مهم و استراتژیک که نشان از توسعه یافتگی کشور است، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: شاخص توسعه انسانی نماد وضعیت یک کشور است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران هم ملاک خوبی باشد. سرمایه‌گذار وقتی با رشد شاخص‌های اینچنینی مواجه شود، در حقیقت متوجه می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری کمتری داردبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 455989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟