اگر آن زمان که هشدار می‌دادیم توجه می‌کردند اکنون قیمت خودرو‌ها ترمز نبریده بود». سخنگوی انجمن قطعه سازان این صحبت‌ها را کرد و گفت: هیچ زمان نمی‌خواستیم قیمت‌ها خودروها با جیب مردم فاصله قابل توجهی داشته باشد ولی تأخیر در تصمیم‌گیری و مقاومت در برابر واقعی‌سازی قیمت‌ها باعث شد، خرید خودروهای داخلی از توان مردم خارج شود و این امر برای قطعه سازان و خودروسازان سم بزرگی است چرا که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و خودروسازان نمی‌توانند محصولات خود را مانند گذشته به فروش برسانند.

فرهاد به نیا، اظهار داشت:35 سال در صنعت قطعه‌سازی کار کردم اما هیچ زمان به چنین روزگاری دچار نشده بودیم. این روزها با کلی رفت و آمد توانستیم ایران خودرو را راضی کنیم که از افزایش قیمت‌ها سهمی را برای قطعه سازان در نظر بگیرند. طبق گفته مدیرعامل ایران خودرو قرار شد با ارائه مدارک و مستندات تا 70 درصد قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا کند. اما با سایپا هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است چرا که جلسات به خاطر تغییر مدیرعامل برگزار نشد. اگر سایپا بدون افزایش قیمت قطعه بخواهد ادامه مسیر بدهد بزودی تولید آن متوقف خواهد شد چرا که قطعه سازان طرف قرارداد آن، توان همکاری ندارند.

70درصد افزایش قیمت‌ها سهم قطعه سازان

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن‌سازی قطعات خودرو هم گفت: قیمت خودرو به شرط افزایش قیمت قطعات بوده است. درست است که هزینه‌های خودروسازان افزایش پیدا کرده است اما قطعه سازان هم با افزایش 100 تا 150 درصدی قیمت قطعه روبه‌رو شدند اگر آنها بر روی کالاهای خود اصلاح قیمت انجام ندهند، تولید قطعه با چالش مواجه می‌شود. لذا عدد 70 درصد افزایش از سوی ایران خودرو میانگین افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه است.

14200تومان قیمت پلیمر

طبق آمارهای ارائه شده، قیمت آلومینیوم تولید داخل در سال 96 حدود 6 هزار و 100 تومان بود و اکنون به 23 هزار تومان رسیده است.ورق فولاد از 1800 تومان فراتر رفته و 4800 تومان شده است، سرب 7 هزار و 500 تومانی هم 28 هزار تومان شده است. قیمت پلیمر هم از 4 هزار تومان فراتر رفته و به 14 هزار و 200 تومان رسیده است.

سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: در شرایطی که تولید خودرو با مشکل مواجه شده و قطعه سازان هم با چالش تأمین مواد اولیه روبه‌رو شدند، همکاری با ارتش بسیار تأثیر‌گذار است. البته برخی از قطعه سازان همکاری با ارتش در زمینه تولید قطعه را آغاز کردند. ارتش از نظر تکنولوژی پیشرفت‌های خوبی کرده است و می‌تواند در کنار قطعه سازان قرار گیرد.

7هزار میلیارد تومان در 7 ماه

به نیا با بیان این‌که بازار خودرو نیازمند تغییر است، افزود: در روزهایی که مقاومت در برابر اصلاح قیمت خودرو وجود داشت دلالان در 7 ماه بیش از 7 هزار میلیارد تومان سود بردند. رانتی که عاید دلالان بازار خودرو شده اگر به صنعت خودرو تزریق می‌شد اکنون خودروسازان دنبال گرفتن وام نبودند.

17هزار میلیارد تومان برای تسویه

وی گفت: تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو و سایپا تصویب شده است.از این مبلغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی است. حال ایران خودرو قول داده است که با گرفتن 2 هزار میلیارد تومان سهم ریالی خود 85 درصد مبلغ را بابت بدهی خودش به قطعه سازان پرداخت کند. به نظر می‌رسد سهم ما به 1700 میلیارد تومان برسد.

155هزار خودرو فروختند و رفتند

وی با بیان این‌که تا زمانیکه تحریم‌ها باشد رنو و پژو به ایران بر نمی‌گردند، افزود: رنو 115 هزار خودرو و پژوبیش از 40 هزار خودرو به ایران فروختند و رفتند. کاری هم ندارند به این‌که چه تعهداتی داشتند. در آن زمان که می‌گفتند می‌مانیم، قطعه سازان شروع به خرید ماشین آلات کردند تا قطعات خودروهای جدید را بسازند ولی حال که رفتند افرادی که تأکید می‌کردند تضامین لازم را از خودروسازان فرانسوی گرفتند باید غرامت قطعه سازان را بدهند.سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: در زمینه تولید ایربگ و ای بی‌اس فعالیت‌های را آغاز کردیم اما تا زمان تولید این قطعات، سازمان ملی استاندارد چاره‌ای جز کوتاه آمدن در برابر استانداردهای اجباری ندارد.

پیش‌فروش‌های موعد تحویل شهریور تا دی 97 شامل افزایش قیمت نمی شود

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص افزایش قیمت خودرو، به‌بند دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیش فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریور ماه تا سی‌ام دی ماه به قیمت قبل هستند وهرگونه افزایش قیمت جدید برای پیش فروش‌ها و فروش‌های آتی خواهد بود. وی افزود: با این تفسیری که گفتم، افزایش قیمت شامل آنها نمی‌شود؛ در صورتی که قیمت خودرو و یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود. وزیر صنعت درباره ضرر و زیان خودروسازان توضیح داد: همانگونه که پیش از این اعلام کرده ام، در عمل به تعهدات حساس هستیم و هیچ مماشاتی با خودروسازان نخواهیم داشت زیرا با قرارداد قطعی خرید کرده‌اند و همه باید به این تعهد پایبند باشند. رحمانی به ایرنا افزود: در هر موضوعی وقتی قولی به مردم می‌دهیم باید به آن عمل کنیم؛ وقتی خودروسازان در پیش فروش‌های عادی خود به مردم تعهد داده‌اند که قیمت مطابق زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه می‌شود، باید به آن پایبند باشند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مرجان اسلامی فر

کدخبر: 454722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟