اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته چنین صریح و بی‌پرده از فروش نفت ایران در دوران تحریم سخن گفت. بر اساس گزارش ایرنا، او عصر روز گذشته در بخش مهم دیگری از صحبت‌هایش در آیین آغاز بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز کهنوج – جیرفت و گازرسانی به شهرهای جیرفت، نرماشیر و فهرج و گاز‌رسانی به 78 روستا و شهرک صنعتی جنوب استان کرمان گفت:«می‌دانیم که در برخی کالاها مردم با گرانی جدی روبه‌رو هستند و مشکلات به مردم فشار می‌آورد و در سال‌جاری تصمیم گرفته شده افرادی که زیرسه میلیون درآمد دارند، بین 100 تا 300 هزار تومان بسته حمایتی دریافت کنند که این کار در دست انجام است و در صورتی که توان مالی داشته باشیم این کار را تکرار خواهیم کرد.بیش از نیمی از مردم کشور از این بسته‌ها استفاده می‌کنند و باز هم دنبال فرصت‌هایی هستیم که از دغدغه‌های معیشتی مردم کم کنیم.»

مقابله امریکا با مردم ایران

معاون اول رئیس جمهوری درباره دشمنی‌های امریکا گفت:«ایران اسلامی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در هر بخش که نگاه کنیم از جمله در راه‌سازی، ریل، صنعت، تکنولوژی‌های مدرن، نانوتکنولوژی و انرژی هسته‌ای به نقطه قابل اتکایی رسیده که می‌تواند خیز بلند توسعه‌ای بردارد و این در حالی است که دشمنی امریکایی‌ها و غربی‌ها لحظه‌ای کنار نرفته است. امروز امریکایی‌ها احساس می‌کنند که باید با جمهوری اسلامی ایران مقابله کرده و به مردم فشار وارد می‌کنند.»

او درباره تأثیر خروج امریکا از برجام در فضای بین‌المللی گفت:«امریکایی‌ها به دلیل خروج از برجام و پشت پا زدن به این توافقنامه بین‌المللی به لحاظ سیاسی و اجرایی در دنیا روسیاه هستند اما جمهوری اسلامی ایران سربلند است.»

جهانگیری ادامه داد:«با وجود این‌که امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران 40 سالگی خود را نخواهد دید، اما امسال در 22 بهمن مردم نشان خواهند داد که با شکوه‌تر از سال‌های گذشته جشن انقلاب را برگزار می‌کنند. با انسجام، وحدت و امید به آینده و امید به توانمندی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران، همه مشکلات را پشت سر می‌گذاریم.»

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته کارهای بزرگ و مهمی انجام داده است، گفت:«ایران اسلامی امروز به نقاطی رسیده که در سطح جهانی قابل طرح و ارائه است و یکی از این موضوعات، در گازرسانی به نقاط مختلف است. مخازن گازی ایران در قرن‌ها و دهه‌های گذشته زیرپای مردم بوده است اما مردم از نعمت گاز برخوردار نبوده‌اند اما امروز در یکی از بزرگترین مخازن گازی جهان (پارس جنوبی) برداشت روزانه از 285 میلیون مترمکعب به بیش از 600 میلیون مترمکعب رسیده و برای هر فازی که به بهره‌برداری رسیده است، چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.»

بالا بردن توان مالی کشاورزان و مردم

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر توانمندسازی کشاورزان گفت:«سعی کرده‌ایم محصولات کشاورزی را با قیمت‌های بالاتری از کشاورزان خریداری کنیم تا توان مالی مردم بالا برود و به عنوان نمونه سال گذشته قیمت خرید گندم 1300 تومان بوده و امسال به 1600 رسیده است.»

جهانگیری با اشاره به پرداخت یارانه‌های متعدد توسط دولت گفت:«دولت یارانه‌های متعددی پرداخت می‌کند تا زندگی مردم با سختی همراه نشود، بطور مثال دولت پس از خرید گندم از کشاورزان آن را آرد کرده و با قیمت 600 تومان به نانوایی‌ها می‌دهد تا نان با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.» معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که جیرفت استان کرمان از نقاط استراتژیک برای تولید محصولات کشاورزی است، ادامه داد:«مصوبه هیأت وزیران برای وام‌های کشاورزی باید اجرایی شود و نباید تردیدی در اجرای آن بوجود آید.»

او با تأکید بر حل مشکل آبی جیرفت گفت:«تلاش می‌شود برای تأمین آب آشامیدنی شهر جیرفت که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، در بودجه سال آینده منابعی تأمین شود تا این مسأله حل شود.»

جهانگیری با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های جنوب استان کرمان، ادامه داد:«نه تنها باید جیرفت را به راه آهن سراسری وصل کنیم بلکه باید آن را از طریق کهنوج به جاسک و خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم و این مسیر می‌تواند از طلایی‌ترین مسیرهای حمل و نقل کشور باشد.»

17 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهری

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: دولت یازدهم و دوازدهم حرکت بزرگی برای گازرسانی روستایی و شهری با هدف توسعه رفاه مردم انجام داده است. تاکنون ۱۷هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته و این مبلغ در اختیار سازندگان ایرانی قرار گرفته است.

او در آیین رسمی بهره‌برداری از خط انتقال گاز کهنوج – جیرفت اظهار کرد: گازرسانی به منطقه جنوب کرمان به‌عنوان زیربنای مهم توسعه این منطقه با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی انجام شده است.

وزیر نفت، افزایش اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی را هدف اجرای پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۰ درصد جمعیت روستایی و ۹۸ درصد جمعیت شهری ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که رکورد بی‌نظیری در جهان است.

زنگنه، محقق شدن این هدف را به برکت تلاش‌هایی دانست که برای تولید گاز انجام شده است و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم معادل ۱۴ فاز استاندارد پارس جنوبی عملیاتی شده است و برداشت گاز از این میدان مشترک از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۱ به رقم کنونی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این به معنای پیشی گرفتن از کشور قطر است.

وی میانگین تولید ۱۰ ماه گاز کل کشور را ۸۴۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۹۱، ۳۵ درصد افزایش یافته است.

7000 میلیارد ریال پروژه عمرانی

در جنوب کرمان افتتاح شد

روز گذشته طرح‌های گاز رسانی، برق‌رسانی و آبرسانی جنوب کرمان به ارزش هفت هزار میلیارد ریال به‌طور همزمان به بهره‌برداری رسید.

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این آیین گفت: طرح گازرسانی به 78 روستا و شهرک صنعتی جنوب کرمان با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال، زمینه بهره‌مندی مردم جنوب و شرق استان از نعمت گاز را فراهم ساخت. اوافزود: همچنین پست‌های برق جنوب و غرب استان شامل شهرستان‌های جیرفت، کهنوج و بافت با اعتبار یکهزار و 780 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. افتتاح طرح آب‌رسانی و تأمین آب شهر جبالبارز با اعتبار 220 میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی بود که توسط معاون اول رئیس جمهوری در جنوب استان کرمان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

برش

5 نکته از صحبت های اسحاق جهانگیری

1- از روش‌هایی که می‌دانیم پول را جابه‌جا می‌کنیم و کالاهای اساسی و دارو را به اندازه نیاز مردم با قیمت مناسب وارد می‌کنیم

2- در سال‌جاری تصمیم گرفته شده افرادی که زیرسه میلیون درآمد دارند، بین 100 تا 300 هزار تومان بسته حمایتی دریافت کنند. بیش از نیمی از مردم کشور از این بسته‌ها استفاده می‌کنند

3- سعی کرده‌ایم محصولات کشاورزی را با قیمت‌های بالاتری از کشاورزان خریداری کنیم تا توان مالی مردم بالا برود و به عنوان نمونه سال گذشته قیمت خرید گندم 1300 تومان بوده و امسال به 1600 رسیده است

4- تلاش می‌شود برای تأمین آب آشامیدنی شهر جیرفت که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، در بودجه سال آینده منابعی تأمین شود

5- امروز در یکی از بزرگترین مخازن گازی جهان (پارس جنوبی) برداشت روزانه از 285 میلیون مترمکعب به بیش از 600 میلیون مترمکعب رسیده و برای هر فازی که به بهره‌برداری رسیده است، چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید
 

کدخبر: 453677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟