مدیریت مصرف بنزین با استفاده از وضع عوارض

به گزارش رکنا، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۸ دولت هیچ پیشنهادی برای تغییر قیمت بنزین نداده است، اظهار کرد: هیچ گونه جهت گیری برای جلوگیری از مصرف بی رویه، قاچاق سوخت و رعایت الگوی مصرف از سوی دولت ارائه نشده و وضعیت کنونی که بحرانی است را رها کرده است.

وی افزود: بنده طرحی در کمیسیون اقتصادی ارائه دادم که به کمیسیون تلفیق ببریم و آن استفاده از روشی تحت عنوان مدیریت سوخت در کشور و وضع عوارض بر مصرف سوخت است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص مشترکان برق، آب و گاز اگر مصرف افزایش یابد، قیمت به صورت پلکانی محاسبه می شود، تصریح کرد: برای مصرف بنزین پیشنهاد این است که قیمت را برای سال آینده افزایش ندهیم و در جدول تعیین شده مثلا ۶۰ لیتر در ماه در نظر گرفته می شود و اگر هر کس بیشتر مصرف کرد، تا سقف ۱۰۰ لیتر عوارض یک عدد و بیش از آن عدد بیشتر و به همین ترتیب اگر مصرف ۳۰۰ لیتر به بالا شد به عوارضی برسد که با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مبنای محاسبه این است و اگر این اتفاق رقم بخورد، قیمت در جایگاه های عرضه سوخت ثابت می ماند و افرادی که با کارت، سوخت مصرف می کنند، عوارض محاسبات براساس جدول مشخص و در زمانی که سوخت گیری می کنند پرداخت نمی شود و مانند عوارض راهنمایی و رانندگی است که در زمان انتقال مالکیت خودرو و بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه مکلف می شوند عوارض را پرداخت کنند.

وی افزود: این طرح یک مدل محاسباتی است که هیچ بنزینی پرداخت نمی شود مگر با کارت و کارتی که هست برای مصارف خصوصی و با افزایش مصرف، عوارض تعلق می گیرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: برای خودروهای عمومی افزایش قیمت سوخت نخواهد داشت و میزان مصرف براساس جی پی اس و پیمایش خواهد بود و اگر بیش از آن مصرف باشد، پلکانی محاسبه می شود.

وی بیان کرد: قیمت خدمات نیز در این حالت به واسطه نرخ بنزین و گازوئیل تغییر نخواهد کرد و قیمت سوخت ثابت است و عوارض هم در سررسیدها پرداخت می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح به کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق سوخت و ایجاد درآمد برای دولت کمک و مدیریت مصرف سوخت در اقتصاد را فراهم می کند، افزود: به جای تغییر قیمت سوخت، عوارض بر مصرف مبنا قرار می گیرد و این طرح آثار تورمی ندارد.

پورابراهیمی اظهار کرد: علاقمند بودیم این طرح در بودجه ۹۸ بیاید که اگر به طور کامل آماده نشود، در قالب طرح دو فوریتی به مجلس می آوریم تا تصویب شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟