وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی گرانی قیمت گوشت باشد

به گزارش رکنا، محمدرضا مرتضوی روز یکشنبه افزود: در صنعت تولید به خصوص در بخش صنعت غذا تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن افزایش قیمت ها انجام دادیم اما یک سری از کالاها که با افزایش شدید قیمت همراه بودند که در حوزه نظارت ما قرار نداشتند.

وی ادامه داد: واردات گوشت از جمله اقدامات موثر برای متعادل کردن قیمت این محصول در بازار است و تاکنون حجم بالایی از گوشت جهت تنظیم بازار به کشور وارد شده است .

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: اما به دلیل روش های به کار گرفته شده در واردات و نیز توزیع شاهد ایجاد وضعیت مناسبی در بازار نبودیم و این امر باعث شده تا مردم مجبور به تامین این کالا با هزینه های بسیار گزافی در بازار باشند.

وی پیش بینی خود از وضعیت بازار شب عید اینگونه بیان کرد: در صورتی که بازار و اقتصاد کشور تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار نگیرد قیمت ها در بازار برای شب عید مساعد و مصرف کنندگان در بازار تحت فشار افزایش قیمت ها قرار نخواهند گرفت.

مرتضوی اظهارداشت: دولت متعهد شده تا بخشی از ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی را با نرخ هشت هزار تومان و بخشی دیگر از کالاهای اساسی را هم با قیمت 4 هزار و 200 تومان تامین کند، بنابراین به رغم وجود حجم بالایی از کالاها در بازار، بازار شب عید آرام و تلاطمی را در قیمت کالاها شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اما باز هم وضعیت بازار در این دوران وابسته به عملکرد دستگاه تامین ارز و وضعیت گشایش اعتبار است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران به مشکلات حاکم در واحدهای تولیدی اشاره و بیان کرد: سال گذشته نرخ ارز برای واحدهای تولیدی سه هزار و 800 تومان بود اما امسال به دلیل مشکلات موجود این مبلغ تا مرز 9 هزار تومان افزایش یافت که در واقع می توان گفت قیمت ارز برای این واحدها با افزایش 260 درصدی همراه شده است.

مرتضوی اعلام کرد که واحدهای تولیدی در مقطعی از زمان که قیمت ارز به بیش از 18 هزار تومان رسیده بود، ارز مورد نیاز خود را در سامانه نیما با مبلغ حدود 9 هزار تومان تهیه می کردند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور طی دو ماه گذشته علاوه بر تورم، وارد دوران رکود هم شده است، افزود: زمانی که میزان تورم موجود در نرخ هزینه واحدهای تولیدی را در نظر می گیریم متوجه مقاومت های چشمگیر واحدهای تولیدی در برابر گرانی ها می شویم که در صدد بودند تا از این طریق مانع فشار به مصرف کنندگان جهت تامین نیازهای اساسی خود شوند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت حاکم و نیز قیمت های موجود در بازار نشان می دهد که علیرغم وجود افزایش قیمت های شدید در قیمت ارز، نرخ محصولاتی را که واحدهای تولیدی در حال فروش هستند به میزان قیمت ارز همراه با نرخ تورم افزایش نداشته است.

مرتضوی اظهار داشت: علاوه بر افزایش نرخ ارز در سال جاری دسترسی واحدهای تولیدی به ارز محدودتر بوده و شرایط گشایش اعتبار که به صورت اعتباری در بانک ها انجام می شد دوباره به صورت نقدی شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟