همه آنها منتظر مشتریانی هستند که بتوانند خرید یک کیلویی داشته باشند نه آنکه 100 گرم و 200 گرم خرید کنند. همه آنها از کاهش قدرت خرید مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند امیدواریم قیمت‌ها ارزان شود تا بازار ما هم رونق بگیرد. با آنکه فروش‌شان 50 درصد کم شده است اما باز هم دنبال این هستند که دولت برای آنها چاره‌ای داشته باشد و کاری کند که مردم سبد خریدشان خالی نماند.آنها از تولیدکنندگان، واردکنندگان و هم صنفی‌ها ی خود می‌خواهند سودشان را کم کنند تا مردم دست خالی بازار را ترک نکنند.بارها از بازار مولوی و شرایطی که بر آن حاکم است گزارش تهیه کرده‌ایم اما این بار هم برای ما این بازار فرق می‌کرد. دیگر مثل گذشته پیاده روها شلوغ نبود و خبری از ماشین پلیس که هر گونه توقفی را جریمه کند، نبود. مغازه داران هم حال و حوصله گذشته را نداشتند و خیلی هاشان در برابر سؤال‌هایی که می‌کردیم سر تکان می‌دادند و حرف ما را بی‌جواب می‌گذاشتند. گونی و ظروف کالاها پر بود و شاگردان فروشندگان با سرتاس منتظر سفارش‌های کم مردم بودند. در ادامه مشاهدات عینی ما از بازار مولوی می‌آید:

تخم مرغ هفته گذشته گران شد

محمدحسین احمدوند در مغازه ایستاده و به قول خودش چشم انتظار مشتری است. از اینکه تعداد مشتری‌هایش کم شده، گلایه دارد و می‌گوید معلوم نیست تا چه زمان فروشندگان می‌توانند دوام بیاورند، چرا که اکثر ماها بیش از 50 درصد از فروش‌مان کم شده است. وی تخم مرغ، رب، ماکارونی، قند و شکر، انواع روغن، حبوب و برنج می‌فروشد. وقتی از وی پرسیدیم قیمت‌ها چگونه است؟ گفت: هفته گذشته تخم مرغ از کارتنی 90 هزار تومان به 100 هزار تومان رسید و مردم بسرعت این موضوع را در فروشگاه‌های مصرف خواهند دید. قیمت هر عدد تخم مرغ بین 100 تا 200 تومان گران می‌شود.

حبوبات ثابت ماند

احمدوند اظهار داشت: تنها کالایی که خیلی نوسان قیمت نداشته، حبوبات است. در یک مرحله قیمت آن گران شد اما حبوب مانند سایر کالاهای اساسی گران نشد. اگر به این کالا ارز دولتی تخصیص پیدا نکند حداقل 40 درصد افزایش قیمت در هر کیلو حبوبات را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: رب هم چند هفته‌ای است که گران نشده است. در حال حاضر رب قوطی 800 گرمی 17 هزار تومان شده است.

این عدد برای خیلی از مردم گران است و خیلی از خانواده‌ها مصرف رب را در زندگی‌شان کم کردند. روغن هم مانند رب سه هفته‌ای است که تغییری نداشته و اکنون 1/5 لیتر آن 10 هزار و 800 تومان است. تن ماهی هم در آخرین افزایش قیمت خود به قوطی 8 هزار تومان رسیده است.

قند و شکر قرار است گران شود

مغازه دار خیابان مولوی، از زمزمه افزایش قیمت قند و شکر صحبت کرد و گفت: بزودی قیمت این محصولات بین هزار تا 2 هزار تومان گرانتر خواهد شد از این‌رو صبر کرده‌ایم که با قیمت جدید قند و شکر را بفروشیم. ماکارونی 700 گرمی هم در این خیابان بین 3 هزار تا 3 هزار و 100 تومان است.

کاهش فروش روزانه 40 گوسفند

سعید میرزایی هم از قدیمی‌های بازار مولوی است. او طی این سال‌ها برای آنکه با خیال راحت گوشت را به دست مردم برساند گوسفند زنده خریداری می‌کند. ماه‌های گذشته که قیمت گوسفند زنده ارزان‌تر بود، روزی 50 تا 60 گوسفند ذبح می‌کرد و روزانه 300 کیلو گوشت می‌فروخت اما اکنون گوسفند زنده را کیلویی 38 هزار تومان می‌خرد و خوشبینانه روزی 15 تا 20 گوسفند ذبح می‌کند. خودش می‌گوید: اولین بار است که گوشت کشتار روز برای روز بعد باقی می‌ماند. میرزایی ادامه داد: خرید گوشت بالای یک کیلو طی ماه‌های اخیر برای ما آرزو شده است.

قیمت کله و پاچه 80 هزار تومان

قیمت کله هم در مغازه وی 80 هزار تومان بود و کمی بالاتر کله پاچه‌ای بود که می‌گفت هر کله را 120 هزار تومان می‌خرد و برای خریداران کله پاچه هر دست 160 هزار تومان تمام می‌شود. میرزایی می‌گوید: برخی‌ها انصاف ندارند و هر قیمتی که می‌خواهند کالاهای خود را عرضه می‌کنند.

از فروش 500 کیلویی به 150 کیلو رسیدیم

سجاد شرفی از قدیمی‌های بازار مولوی است و از زمانیکه وارد بازار کار شده مرغ فروش بوده است. می‌گوید: اگر مغازه اجاره‌ای بود دیگر دخل و خرج بهم نمی‌خورد و من هم مجبور بودم این حرفه را کنار بگذارم. ماه‌های پیش و قبل از گرانی‌ها، روزانه 500 کیلو مرغ می‌خریدیم و همه آنها تا شب فروش می‌رفت ولی اکنون که روزانه 150 کیلو مرغ می‌خریم تا شب بخشی از آن روی دست‌مان می‌ماند.

مردم در گذشته وقتی به مولوی می‌آمدند حداقل بین 3 تا 5 مرغ می‌خریدند ولی الان سه قطعه ران می‌گیرند یا می‌گویند به اندازه 10 هزار تومان مرغ می‌خواهیم.

مرغ را 13 هزار تومان می‌فروشیم

وی ادامه داد: سود مرغ فروشی بسیار کم است و ما هم سعی کردیم نسبت به مناطق مختلف و فروشگاه‌ها با قیمت کمتری مرغ بفروشیم. قیمتی که اتحادیه چند روز پیش اعلام کرد 13 هزار و 900 تومان بود اما ما که مرغ را 12 هزار و 400 تومان می‌خریم با قیمت 13 هزار تومان می‌فروشیم.

چای فقط 10 درصد ارزان شد

فروشنده چای اولین جمله‌ای که به ما گفت این بود که «قیمت چای ارازن‌تر شد، البته قیمت‌ها 40 درصد گران شد و اکنون 10 درصد ارزان شده است، تصور می‌کنم کاهش دوباره قیمت‌ها را حداقل در حوزه چای نخواهیم دید.»

احمدرضا سنجابی گفت: چای وارداتی که در بازار بیشترین فروش را دارد بین 40 تا 60 هزار تومان است. چای با قیمت‌های کمتر هم وجود دارد ولی مشتری آنها بسیار کمتر است. از 4 ماه پیش نه تنها قیمت چای وارداتی گران شد، بلکه قیمت چای داخلی هم بدون دلیل خاصی بیش از 30 درصد در بازار بیشتر شد.

وی ادامه داد: در گذشته خیلی از مردم سراغ چای باز می‌رفتند و ترجیح می‌دادند که چای با کیفیت تری خریداری کنند اما با افزایش قیمت چای مردم سراغ چای بسته‌بندی آن هم در سایزهای کوچک می‌روند.

کاهش فروش 7 میلیون تومانی

مرتضی هاشمی یکی از بنکداران بزرگ خیابان مولوی است. همه او را به ارزان فروشی می‌شناسند و سعی می‌کنند محصولات خود را از بنکداری وی بخرند. سن و سالی ندارد اما کار پدر را ادامه داده و مثل پدرش با انصاف است.

او درباره وضعیت این روزهای بازار می‌گوید: سال گذشته روزانه 10 میلیون تومان فروش داشتیم و اکنون با خواهش و تمنا و فروش شرایطی به زور به 3 میلیون تومان می‌رسد.

رونق فروش برنج هندی و اروگوئه

وی ادامه داد: طی 4 ماه گذشته در بنکداری‌های قیمت حبوبات بین 25 تا 30 درصد و برنج ایرانی 20 درصد گران شده است. ما وقتی برنج ایرانی(هاشمی) را کیلویی 15 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانیم در سطح شهر این قیمت به 19 الی 20 هزار تومان می‌رسد. این روزها فروش برنج هندی و اروگوئه هم رونق خوبی پیدا کرده است. برنج اروگوئه در خرده فروشی‌ها 6500 تومان است.

مالیات 40 میلیون تومانی 130 میلیون تومان شد

هاشمی با بیان اینکه سیاستگذاران به جای آنکه در شرایط فعلی به فکر مردم باشند و اجازه ندهند قیمت‌ها گران شود، مرتب دستور‌العمل و قوانینی صادر می‌کنند که باعث می‌شود فروشندگان بر قیمت‌های خود بیافزایند. به‌طور مثال مالیات 40 میلیون تومانی ما در سال گذشته با کاهش فروش 50 درصدی امسال به 130 میلیون تومان می‌رسد یا شهرداری عوارض پسماند را که سال گذشته 400 هزار تومان به 4 میلیون تومان رسانده است.

حبوبات در حال سراریز شدن به کشورهای منطقه

نکته دیگری که این بنکدار به آن اشاره کرد، خروج حبوبات از مرزهای کشور است. وی گفت: لوبیا سفید 12 هزار تومان است. در کشوری مثل عراق کیلویی 23 هزار تومان است. از این‌رو خیلی‌ها تمایل دارند که حبوبات را خریداری کنند و به کشورهای همسایه ببرند البته هنوز این معضل به تهران نرسیده و در شهرهای مرزی است. آنگونه که مطلع شدم حجم قابل توجهی نخود در حال خروج از مرز کرمانشاه است.

تا نسخه دکتر نباشد کسی پسته نمی‌خرد

قدیمی‌ترین کاسب بازار مولوی هستم. از 12 سالگی با پدرم به مردم آجیل فروختیم اما هیچ سالی مانند امسال شرایط بد نبود. می‌خواهم مغازه را بفروشم و بروم. روزانه 100 هزار تومان فروش هم نداریم. سرمازدگی درخت گردو را از بین برد، کم آبی ما را بی‌پسته گذاشت و افزایش قیمت ارز هم حجت را بر بازار خشکبار تمام کرد. ما اکنون 10 درصد پسته و گردو ایرانی در بازار نداریم و اکثرخشکباری که در بازار دیده می‌شود، وارداتی است. حسن مرادی می‌گوید: تا نسخه دکتر نباشد کسی سراغ پسته و گردو نمی‌آید و ما نمی‌دانیم در این روزها که قدرت خرید مردم کاهش یافته و خشکبار مرتب در حال گرانی است چگونه فروش داشته باشیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مرجان اسلامی فر

کدخبر: 452875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟