به گزارش رکنا، امیر حسین آریا در حاشیه همایش بازرگانی –صارداتی قیر که با حضور سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان قیر در بندر چابهار برگزار شد، اظهار کرد: ایران سالانه 6.5 میلیون تن قیر تولید می‌کند که حداکثر 2.5 میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود و بقیه برای صادرات مازاد می‌ماند.

وی با بابیان اینکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادرکننده قیر در خاورمیانه است، افزود: قیر تولیدی ایران توسط دو شرکت عمده داخلی تولید می‌شود و سالانه تقریبا 1.5 میلیون تن قیر با ارزآوری حدودا 500 میلیون دلار به آسیا، اروپا و آفریقا عمدتا کشورهایی مثل حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، چین، مالزی و سنگاپور صادر می‌شود؛ ما اگر بتوانیم با توجه به درخواست و تقاضای فراوان بازار بین‌المللی، 4.5 میلیون تن قیر مازاد خود را با مشارکت شرکت‌ها و صادرکننده‌ها، صادر کنیم، یک و نیم میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت .

معاون فنی و مهندسی نفت پاسارگاد تصریح کرد: پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان، آبادان،شیراز،تبریز و اراک واحدهای تولید قیر دارند و ایران از معدود کشورهایی است که تمامی انواع قیر موجود در دنیا از جمله صنعتی، محلول،جاده ‎ ‌ ای و مالچ را تولید و توسط دو پایانه قیرصادراتی در بندرعباس و بندر ماهشهر هرکدام به ظرفیت 15 هزار تن، صادر می‌کند .

آریا با اشاره به ظرفیت بندر چابهار برای صادرات قیر گفت: این بندر با توجه به نزدیکی به بازارهای صادراتی ومسیرهای اصلی تجارت دریایی، قیمت تمام شده قیر صادراتی را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

وی با بابیان اینکه اتصال ریلی چابهار مهم‌ترین لازمه این بندر برای صادرات قیر است، گفت: مطالعات جامع و کاملی برروی بندر چابهار شروع کردیم تا بتوانیم با ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های مناسب از ظرفیت این بندر برای صادرات قیر استفاده کنیم تا ضمن کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل که مهم‌ترین پارامتر در صادرات است، ارزآوری مطلوب و قابل‌توجهی از آن کشور کنیم .

بخشی از قیر صادراتی ایران از چابهار صادر می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: بندر چابهار موقعیتی ویژه برای صادرات کالاهی نفتی و به‌ویژه قیر صادراتی ایران دارد؛ با یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده قیر به تفاهم رسیدم و این شرکت به‌زودی عملیات احداث زیرساخت‌های قیر صادراتی خود را در بندر چابهار شروع می‌کند.

آقایی گفت: با آنکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده قیر خاورمیانه است و با آنکه تقاضای وافری در بازارهای بین‌المللی برای قیر است اما تنها کمتر از 20 درصد بازار قیر آسیا و کمتر از 10 درصد بازار قیر دنیا از آن ایران است که امیدواریم بتوانیم با توجه به نزدیکی این بندر به بازارها و مسیرهای اصلی تجارت بین‌المللی که قیمت تمام شده حمل و نقل را کاهش می‌دهد و صادرات را رقابت‌پذیر می‌کند، بخش مهمی از قیر صادراتی ایران را از راه این بندر صادر کنیم و از بازار قیر آسیا و جهان سهم‌خواهی کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اتصال ریلی چابهار که مهم‌ترین پارامتر پسکرانه و مکمل توسعه بندر است، امیدواریم به یک هاب صادراتی قیر ایران تبدیل شویم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 452402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟