به نظر می‌رسید اسلامی همان‌طور که گفته بود قصد تغییرات عمده در وزارتخانه را ندارد اما او روز گذشته در تصمیمی جدید 3 معاون مسکنی خود را عوض کرد تا مهم‌ترین برنامه او در بخش مسکن یعنی ساخت 400 هزار واحد در 2 سال با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

خانه تکانی آخر سال

با ایجاد جابه‌جایی‌های جدید در سه معاونت وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی به‌عنوان معاون مسکن و ساختمان، محمد پژمان به‌عنوان رئیس شرکت بازآفرینی شهری و فرزانه صادق به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری به ترتیب از سوی اسلامی جایگزین حامد مظاهریان، محمد عشایری و محمدسعید ایزدی شدند.

بخش مسکن از سوی منتقدان و کارشناسان یکی از چالش‌های اصلی دولت عنوان می‌شود. افزایش 92درصدی قیمت مسکن در یکسال گذشته که بیشتر تحت تأثیر شرایط اقتصادی به وجود آمده و افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی بود این چالش را تشدید کرده است. وزیر راه و شهرسازی ساخت 400 هزار مسکن تا دو سال آینده برای پاسخ به نیازهای قشر متوسط و ضعیف را اصلی‌ترین برنامه مسکن در کشور عنوان کرده است. به نظر می‌رسد معرفی معاونت‌های جدید در راستای اجرای سیاست‌های مسکنی وزیر راه و شهرسازی است. اما همان‌طور که اسلامی در روز معارفه خود اجرای تغییرات را در زمان کم سخت دانست باید دید در 2 سال آینده برنامه بخش مسکن با حضور معاونان جدید چقدر قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند.

تعهد به وعده‌ها

برنامه ساخت 400 هزار مسکن به این گونه است که 200 هزار واحد سهم شهرهای جدید، 100 هزار واحد سهم بازآفرینی شهری و 100 هزار واحد هم سهم بنیاد مسکن است. با توجه به اینکه بیشترین سهم از این تعداد واحد مربوط به شهرهای جدید است روز گذشته وزیر راه و شهرسازی با حضور در شرکت عمران شهرهای جدید در دیدار با مدیرعامل و مدیران شهرهای جدید از آنها درخواست کرد «کار را قاطعانه پیش ببرند.» وزیر راه و شهرسازی از تردید مدیران سخن گفت و تأکید کرد «همین جا به تمام مدیران اعلام می‌کنم تردیدی در اجرای برنامه‌ها نداشته باشند، چرا که درباره تمام وظایف و برنامه‌ها مصوبه وجود دارد و به طور صددرصدی هم مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرند. سازندگان زمانی در پروژه‌ها مشارکت خواهند داشت که مدیران به قول و فکر خود پایبند باشند.» اسلامی متعهد نبودن مدیران به وعده‌ها را «آفت بسیار بزرگی» دانست که می‌تواند به مردم آسیب برساند. او افزود: در وزارت راه و شهرسازی بحث سیاسی نداریم و تمام وعده‌ها بر اساس محاسبات فنی و مهندسی است.

ساخت 60 هزار واحد امسال شروع می‌شود

اسلامی با اشاره به جلسه با رئیس جمهوری درباره آغاز ساخت 400هزار واحد مسکونی گفت: قرار بر این شد از چهارصد هزار واحد، 200هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود و ما باید این وعده را تا سال 99 محقق کنیم و در این راستا امسال ساخت 60 هزار واحد از بهمن امسال شروع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این برنامه در شرایطی به اجرا می‌رسد که در بازار مسکن عرضه‌ای برای اقشار ضعیف نداشته‌ایم و توان خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است. بنابراین باید نسبت به الگوهای با قیمت‌های مناسب اقدام کنیم تا قشر کم‌درآمد و متوسط هم بتوانند مسکن مورد نظر خود را تهیه کنند.

افتتاح 27 هزار مسکن مهر در دهه فجر

در دیدار وزیر با مدیران شهرهای جدید، حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از افتتاح ۲۷ هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر خبر داد و گفت: قرار است تا سقف ۹۰میلیون تومان بدون سپرده و اوراق به انبوه سازان در شهرهای جدید تسهیلات پرداخت شود. به گفته طاهرخانی، در پی گرانی مسکن، میزان اقبال مردم به خرید مسکن مهر شهرهای جدید افزایش یافته است به گونه‌ای که تا ۶ ماه پیش ۶۳ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در شهرهای جدید وجود داشته که در حال حاضر به ۲۴هزار واحد کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در سال ۹۷ ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن مشارکتی از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که بر عهده شهرهای جدید گذاشته شده در ۱۴ شهر جدید آغاز خواهد شد.

واگذاری زمین برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تسریع می‌شود

علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین نیز در خصوص چگونگی تأمین زمین برای ساخت 400 هزار مسکن گفت: بر اساس دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی این سازمان موظف است زمین ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده را تأمین کند در چند روز گذشته سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن بنیاد انقلاب اسلامی تفاهمنامه امضا کردند تا به مناطقی که بنیاد مسکن اعلام می‌کند زمین تخصیص بدهد در بخش بازآفرینی شهری نیز با شرکت بازآفرینی مشارکت داریم تا اراضی دولتی واقع در این زمین‌ها را به ساخت و ساز در بافت فرسوده اختصاص دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به این سازمان مجوز داده است تا با حذف فرآیندهای زمان بر واگذاری زمین، روند تخصیص اراضی به برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیل شود. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سهیلا یادرگاری

کدخبر: 452340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟