به گزارش رکنا، سازمان برنامه و بودجه درباره خبری مبنی بر "انتقاد پژمان‌فر از وضعیت درآمدهای مالیاتی و جرایم در بودجه ۹۸" توضیحاتی ارائه کرد، چراکه این نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به کاهش اعتبارات قطهار شهری مشهد و سد دوستی مشهد پرداخته است.

توصیحات سازمان برنامه و بودجه در این زمینه بدین شرح است:

"اعتبار طرح احداث قطار شهری مشهد به شماره طبقه بندی ۱۵۰۲۰۰۴۰۱۳ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با ۹ درصد رشد نسبت به اعتبار ابلاغی سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

همچنین هر ساله از محل اوراق مشارکت بند "د" تبصره ۵ قانون بودجه بخشی از اعتبارات مورد نیاز با بازپرداخت ۵۰ درصد اوراق فوق توسط شهرداری مشهد و ۵۰ درصد یا تضمین دولت، تامین اعتبار می‌شود.

در سال ۱۳۹۷ کل کشور معادل ۷۰۰۰ میلیارد ریال و طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین اعتبار شده است و این ظرفیت کماکان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ تمدید شده است.

همچنین اعتبار ردیف متفرقه ۵۵۰۰۰۰-۷۲ قانون بودجه سال جاری با عنوان "بهسازی بافت فرسوده و حاشیه کلان‌شهر مذهبی مشهد" معادل ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در قالب جدول ۷-۲ با عنوان "بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهر و کلان شهرهای مذهبی" معادل ۱۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

در خصوص تامین آب شرب مشهد از سد دوستی نیز در حال حاضر نیاز آب شرب شهر مشهد حدود ۲۷۰ میلیون مترمعکب در سال است که از این مقدار حدود ۷۰ میلیون متر مکعب از سد دوستی تامین می‌شود و مابقی عمدتا از منابع آبهای زیرزمینی تامین می شود.

با توجه به این که کشور افغانستان در بالا دست سد دوستی اقدام به ساخت چندین سد کرده است و نیز با توجه به تغییرات اقلیمی، حجم آب سد دوستی کم شده است؛ به طوری که پیش بینی می‌شود تامین آب شرب شهر مشهد از سد دوستی مطابق برنامه های از پیش تعیین نشده صورت نگیرد؛ لذا به منظور تامین آب شرب این شهر مقدس برنامه هایی در دست اجرا و برنامه‌ریزی است که از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- استفاده از چاه های با کیفیت کشاورزی از طریق جایگزینی با پساب که در حال حاضر طرح "تامین آب مشهد از طریق جایگزینی پساب تصفیه شده" در قانون بودجه موجود است و عملیات اجرایی آن در حال انجام است. از این طریق امکان تامین بخشی از کسری آب شرب مشهد از چاه های کشاروزی با کیفیت و ارائه پساب تصفیه شده در ازای خرید چاه های مذکور وجود دارد.

۲- تامین آب شرب از محل شد شوربچه که این طرح هم اکنون با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجراست. در صورت تکمیل ساخت این سد وانتقال آب از محل این سد به خط آبرسانی دوستی، در سال حدود ۳۰ میلیون متر مکعب از آب شرب مشهد قابل تامین خواهد بود.

۳- مدیریت مصرف که در صورت اصلاح شبکه آب شرب شهری و نیز آموزش همگانی برای صرفه جویی در مصرف امکان کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد در نیاز شرب شهر مشهد وجود دارد. این برنامه از جمله اقدامات مدیریتی و اجرایی آب و فاضلاب مشهد است".اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟