برای ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف در مکران روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نشست با وزیران اقتصاد، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌ ظرفیت کم نظیر سواحل مکران برای توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، اشاره کرد و گفت: سواحل مکران باید به نقطه‌ای کانونی برای توسعه و رفع محرومیت از این دو استان تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به وجود محرومیت در استان سیستان و بلوچستان و فاصله زیاد شاخص‌های توسعه در این استان با سایر استان‌های کشور، تصریح کرد: حل مسائل استان سیستان و بلوچستان نیازمند طرحی نو و نگاهی ملی است و این موضوع باید در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به تدوین طرح جامع برای توسعه سواحل مکران و برنامه‌ریزی برای اجرای چند پروژه بزرگ در این منطقه، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و پروژه‌های خوبی برای اجرا در این منطقه تهیه شده است که می‌تواند به توسعه سواحل مکران کمک کند. برای توسعه سواحل مکران باید همه جوانب نظیر مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی دیده شود و سیاست روشن و دقیقی برای اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران تدوین شود.باید با برنامه‌ریزی دقیق و سیاستگذاری صحیح، ضمن اجرای پروژه‌ها و عمل به وعده‌های داده شده، نسبت به محرومیت زدایی و توسعه استان اقدام شود.

55 درصد صید و صیادی در مکران

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست با معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب در سواحل مکران و بخصوص چابهار برای کشت گلخانه‌ای، گفت: چابهار این ظرفیت را دارد که به میزان 10 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با 100 هزار فرصت شغلی در آن ایجاد شود.

حجتی با یادآوری اینکه 55 درصد صید و صیادی کشور در سواحل مکران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سواحل مکران از ظرفیت گسترده‌ای برای پرورش ماهی در دریا و پرورش میگو برخوردار است که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد با مشارکت بخش خصوصی شاهد توسعه در این گونه فعالیت‌ها خواهیم بود.

12 محور توسعه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه با اشاره به تدوین برنامه جامع توسعه سواحل مکران گفت: این برنامه در 12 محور تهیه شده که 38 محرک اقتصادی در آن وجود دارد و اجرای این برنامه‌ها همت و تلاش همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. در این برنامه توسعه‌ای ظرفیت‌های بومی سواحل مکران با نگاه درون زا و برون نگر دیده شده و احداث دو شهر جدید نیز در این برنامه پیش‌بینی شده است که بزودی ساخت واحدهای مسکونی برای ساکنین آن آغاز خواهد شد.

در این جلسه که وزیران امور اقتصادی و دارایی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، گزارشی از عملکرد پروژه‌های طرح توسعه سواحل مکران طی 9 ماهه سال 97 ارائه شد و توضیحاتی نیز در خصوص پروژه‌های زیرساختی طرح توسعه سواحل مکران نظیر احداث راه‌آهن، جاده سازی، توسعه بندر شهید بهشتی، انتقال آب و احداث سد و نیروگاه بیان شد.

کندی پیشرفت / بابک نوری، رئیس دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران

دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران گزارش اجمالی از آخرین پروژه‌های صنعتی و عمرانی را در نشست روز گذشته ارائه کرد. تمرکز دبیرخانه بر پروژه‌های زیرساختی معطوف شده است. کل طرح توسعه سواحل مکران تاکنون پیشرفتی 17 درصدی داشته اما کندی پیشرفت به‌دلیل کارهای مطالعاتی است. مطالعه توسعه مکران دو سال زمان برد هنگامی که کار مطالعاتی در حال انجام است نباید انتظار پیشرفت سریع توسعه را داشته باشیم. مطالعات توسعه مکران در دانشگاه شهید بهشتی به کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی و اسپانسری وزارت نفت انجام شد. در حال حاضر نقشه توسعه مکران آماده شده و این نقشه توسعه در میان مدت و بلند مدت را مد نظر قرار داده است. این برنامه شامل توسعه درون زا و بیرون زا است. رویکرد دبیرخانه تلاش در جهت محرومیت زدایی پیش از آغاز روند توسعه این سواحل بوده است و دبیرخانه ستاد توسعه اجتماع محور جهت افزایش توانمندی جوامع محلی و توسعه پایدار و متوازن و همراهی جوامع در فرآیند توسعه صنعتی و عمرانی را دنبال می‌کند.

هزینه اندک توسعه / هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی

سرمایه‌گذاری در اسکله و موج شکن بندر چابهار، مستقر شدن بخشی از نیروی انتظامی در منطقه، ساخت واحدهای فولادی، پتروشیمی، لوله کشی از سواحل جنوب به سمت سواحل مکران در خشکی برای انتقال نفت و صادرات از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه سواحل مکران است. بهره‌برداری از این پروژه‌ها رونق سواحل را سرعت می‌بخشد. در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های سالانه دولت به سمت عمران و آبادانی سواحل مکران است. توسعه پایدار در گرو توسعه سواحل بخصوص توسعه سواحل جنوبی است. توسعه این سواحل به‌خاطر ساختار زیست محیطی و قرار گرفتن در حاشیه ساحل از توسعه شهرهای مرکزی کم هزینه‌تر است. هدف از توسعه مکران این است که به‌جای بردن آب و نفت و محصولات پتروشیمی از سواحل به مرکز معکوس عمل کنیم. توسعه سواحل به نفع اقتصاد و امنیت ملی است.اجرای برنامه مطمئناً زمانبر خواهد بود. جهت‌گیری توسعه کشور بعد از سال‌ها خطا الان در جهت درستی است. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سهیلا یادگاری

کدخبر: 448941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟