بازی رئیس جمهوری دمدمی مزاج با اقتصاد دنیا

نیل ایروین، تحلیلگر نیویورک تایمز در این گزارش می‌نویسد:«در چند ماه گذشته، پیش‌بینی‌ها از یک رکود و یا بحران اقتصادی گسترده در سال 2019 از دیدگاهی منحرف و دروغین به یک خردمندی منطقی تبدیل شد. این درست است که اوضاع اقتصاد جهانی مغشوش است، بازار Store سهام در بدترین دوران خود از دهه گذشته قرار دارد و شاخص S&P 500 از 20 سپتامبر تا روز دوشنبه 19 درصد کاهش یافته اما بخصوص درباره اقتصاد امریکا، احساس یأس و بدبینی نسبت به واقعیت پیشی گرفته است. خطر واقعی، چالش‌های غیرقابل حل اقتصادی نیستند، بلکه رهبری ضعیفی است که شوک‌های معمول اقتصادی را به بحران تبدیل می‌کند. ترکیبی از دمدمی مزاجی‌های رئیس جمهوری و یک دولت ناقص در امریکا، بحران بالقوه مواجهه با اقتصادهای بزرگ و فقدان اعتماد میان متحدان و شرکای تجاری می‌تواند چالش‌های عادی اقتصادی را به شرایطی بسیار بد بکشاند.»

ماجرا از این قرار است که امریکا در آستانه یک بحران بانکی قرار گرفته تا جایی که برخی پیش‌بینی‌ها، شبحی از بحران مالی سال 2008 را بر فراز اقتصاد جهان مشاهده می‌کنند. در چنین شرایطی هر اقدامی از سوی دولت امریکا، اثرات جدی بر بازارها می‌گذارد. سه روز پیش وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ، استیون منوچین در شرایط سقوط Fall ادامه‌دار وال‌استریت، با سران شش بانک بزرگ این کشور تماس گرفت تا یک تیم برای حفاظت از سقوط تشکیل دهد. همچنین وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بانک‌های بزرگ از داشتن نقدینگی برای اعطای وام به کسب و کارها اطمینان حاصل کنند.

منوچین این کار را برای اطمینان بخشی به صاحبان کسب و کار انجام داده بود اما حالا پژوهش‌ها نشان می‌دهد که همین تماس باعث ایجاد ناامیدی و بدبینی در بین مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ شده است. چرا که این کار، نوعی افشاگری از شرایط خطر بود. نیویورک تایمز می‌نویسد:«مثلاً اگر یک مقام بلندپایه در حوزه سلامت اعلام کند که با مدیران شرکت‌های بزرگ دارویی تماس گرفته است تا مطمئن شود که کمبود دارویی ایجاد نخواهد شد، شما در اولین واکنش احساس آرامش نخواهید کرد بلکه می‌پرسید:«صبر کن، آیا ما باید نگران کمبود دارو باشیم؟!» این اقدام نسنجیده وزیر خزانه‌داری امریکا با ایجاد حس بدبینی اوضاع بازارها را بدتر کرد و دامنه اشتباه ساده او آنقدر گسترده بود که سه روز بعد از ماجرا، رسانه‌ها در تمام جهان از تأثیرات آن می‌نویسند و سرزنشش می‌کنند. سی‌ان‌ان مانی روز گذشته نوشت:«استیون منوچین بسیاری از مردم را به فکر فرو برد. در تلاش برای القای این اطمینان که اوضاع بانک‌ها سالم است، او سؤال جدیدی را پیش روی مردم گذاشت و اضطراب جدیدی ایجاد کرد. دنیس کلیهر، مدیر اصلاحات مالی گروه Better Markets می‌گوید:«مشکل اصلی این است که منوچین احتمالاً چیزی را می‌داند که بقیه نمی‌دانند.»» دامنه این اضطراب، به بازارهای سهام آسیایی هم کشیده شده است. گاردین در این باره می‌نویسد:«بازارهای مالی جهان در انتهای سال بعد از بی‌ثباتی سیاسی وال استریت در فضایی غبارآلود قرار گرفته‌اند. روز دوشنبه وال استریت سقوط سنگینی داشت و بعد از آن هم در آسیا در روز کریسمس بورس توکیو 5 درصد به خاطر عصبانی و دلسرد بودن سرمایه‌گذاران نسبت به موضع خصمانه ترامپ Trump به فدرال رزرو در امریکا افت کرد.» بر اساس این گزارش، سهام آسیا در روز چهارشنبه هم متزلزل بود. شاخص MSCI آسیا و پاسیفیک 0.4 درصد افت کرد. شاخص کامپوزیت شانگهای 0.3 درصد و شاخص کاسپی کره جنوبی هم 1.2 درصد کاهش یافت. استیفان اینز، رئیس بخش تجارت آسیا و اقیانوسیه در مؤسسه OANDA در هنگ کنگ می‌گوید:«بازارها در حالت پانیک(حمله عصبی) هستند. چرا که اقتصاد امریکا متزلزل شده است. اگر اقتصاد امریکا به سمت بدی برود، بازارهای سرمایه جهان با دنیایی از آسیب مواجه خواهند شد.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 447831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟