نتایج مذکور حاکی است رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 2.5 درصد، گروه صنعت شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان منفی 1.2 درصد و فعالیت‌های گروه خدمات 2.3 درصد رشد داشته است. این درحالی است که مرکز آمار ایران برای فصل بهار امسال رشد 1.7 درصدی با نفت و 1.9 درصدی بدون نفت را محاسبه کرده بود. مقایسه نرخ رشد گروه‌های اصلی دربهار 97 با شش ماهه اول امسال نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی تمام این گروه‌ها افت کرده است. براین اساس درحالی که نرخ رشد گروه کشاورزی در بهار منفی 0.8 درصد بوده در شش ماهه امسال به منفی 2.5 درصد افت کرده است. همچنین گروه صنعت که در شش ماهه امسال منفی 1.2 درصد کاهش داشته است در بهار 0.4 درصد رشد مثبت داشته است. بخش خدمات نیز با وجودی که درنیمه نخست سال همچنان رشد مثبت خود را حفظ کرده است اما با افت 0.9 درصد مواجه شده است دربهار نرخ رشد این گروه 3.2 درصد اعلام شده بود.

تولید ناخالص داخلی 373 هزار میلیارد تومانی

براساس اعلام مرکز آمار، محصول ناخالص داخلی با نفت به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم 373 هزار و 889 میلیارد تومان رسیده است. این رقم بدون احتساب نفت 289 هزار و 959 میلیارد تومان رسیده است.

این درحالی است که تولید ناخالص داخلی در شش ماهه نخست سال گذشته با نفت 372 هزار و 462 میلیارد تومان و بدون محاسبه نفت آن 289 هزار و 187 میلیارد تومان بوده است که نشان از رشد 0.4 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 0.3 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت انجام می‌شود. گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده وخرده فروشی، فعالیت­ های خدماتی مربوط به تأمین جا وغذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­ های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه وخدمات کسب وکار ودامپزشکی، اداره امورعمومی وخدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی است.

بار اصلی رشد اقتصاد بر دوش خدمات

درحالی که طی سال‌های گذشته درکنار بخش خدمات، گروه‌های کشاورزی و صنعت با رشد قابل توجه خود موتور رشد تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شدند، از ابتدای امسال سهم و نقش آنها در رشد اقتصادی کاهش یافت به‌طوری که در شش ماهه نخست امسال با منفی شدن رشد این دو گروه بار اصلی حفظ رشد مثبت تنها بردوش بخش خدمات بوده است. بدین ترتیب بخش خدمات با رشد 2.3 درصدی خود توانسته است تا حدودی تأثیر منفی افت تولید ناخالص داخلی در گروه‌های کشاورزی و صنعت را از بین ببرد و همچنان مانع منفی شدن نرخ رشد اقتصادی کل در نیمه نخست امسال شود. پیش ازاین مرکز پژوهش‌های مجلس دریک پژوهش رشد اقتصادی کشور را درپایان سال‌جاری پیش‌بینی کرده است. بنابراین پژوهش رشد اقتصادی ایران با در نظر گرفتن دو سناریو در پایان سال ۹۷، منفی خواهد بود. براساس نتایج این مطالعه، رشد اقتصادی سال ۹۷ در سناریوی اول منفی 0.5 درصد و در سناریوی دوم منفی 2.8 درصد خواهد بود. علاوه بر این، براساس این پیش‌بینی میزان رشد بدون نفت در سناریوی خوش‌بینانه 1.9 درصد و در سناریوی بدبینانه 0.8 درصد برآورد می‌شود. طبق این گزارش دلیل اصلی تفاوت این دو سناریو، به همکاری نسبی یا عدم همکاری اروپا با ایران در مواجهه با تحریم‌‌های امریکا مربوط است. در سناریوی اول که خوشبینانه‌تر است، در نظر گرفته شده که ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران در نیمه دوم سال کاهش یافته و تولید خودرو از سه‌ماهه دوم سال افت ۲۲ درصدی را تجربه کند. علاوه براین، سایر صنایع (به‌جز صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و فلزات اساسی) از نیمه دوم سال شاهد افت 2.5 درصدی باشند و واردات نیز از نیمه دوم سال کاهش ۹ درصدی را شاهد باشد.

در سناریوی دوم نیز فرض شده است که یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند، تولید خودرو از سه ماهه دوم سال افت ۴۵ درصدی را تجربه و سایر صنایع (به‌جز صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و فلزات اساسی) از نیمه دوم سال کاهش ۵ درصدی داشته باشند. علاوه براین، واردات نیز از نیمه دوم سال ۱۸ درصد کاهش یابد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 447829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟