صادرات ایران به عراق 55 درصد افزایش یافت

به گزارش رکنا، فرزاد پیلتن دوشنبه در آیین تجلیل از صادر کنندگان برتر منطقه آزاد اروند در اتاق بازرگانی،صنایع، معدن و کشاورزی خرمشهر سهم خوزستان از این میزان رشد صادرات را ناچیز عنوان کرد و گفت: با توجه به زیرساخت ها و قابلیت های مرزی خوزستان اما سهم این استان از رشد 55 درصد تنها 2درصد بوده است که باید به علت ها و مشکلات موجود برای صادرات در این استان توجه شود.

مدیر کل دفتر عربی - افریقای سازمان توسعه تجارت ایران مشارکت بخش های مختلف دولتی، غیردولتی و مردمی برای توسعه این محور اقتصادی را ضروری دانست و گفت: توسعه زیر ساخت ها از سوی دولت مهمترین شاخص برای توسعه تجارت است.

پیلتن از انجام کارهای مقدماتی برای راه اندازی نمایشگاه دائمی ایران در بغداد خبر داد و گفت: به منظور راه اندازی نمایشگاه سالنی به مساحت هزار متر مربع اجاره شده و قرار است 25 شرکت در این نمایشگاه حضور داشته باشند و کالای خود را عرضه کنند.

وی ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید میان ایران و کشورهای عربی همسایه را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه تجارت و صادرات عنوان کرد و گفت: در این راستا اتصال خط ریلی ایران به عراق در دست پیگیری است همچنین در سطح ملی نیز ایجاد مسیر زمینی ترانزیتی بین ایران به عراق و کویت در حال پیگیری است.

مدیر کل دفتر عربی - افریقای سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از راه اندازی کنوانسیون و کمیته مشترک میان 2کشور ایران و عراق تا پایان امسال خبر داد و گفت: برگزاری کنوانسیون اقتصادی ایران و عراق همچنین ایجاد کمیته مشترک تجاری ایران و عراق در دستور کار قرار دارد و این کنوانسیون امسال برگزار خواهد شد.

وی به مشارکت شرکت های ایرانی در طرح های عمرانی عراق به عنوان دیگر برنامه پیش رو در راستای توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی عراق نیز به عنوان یک برنامه سودآور برای طرف ایرانی و عراقی در حال پیگیری است.

وی اعزام رایزن تجاری ایران در بصره در پی وقفه یکساله در سال آینده و ایجاد شهرک صنعتی ایران و عراق را از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای توسعه تجارت عنوان کرد.

در این آئین از صادر کنندگان برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای در زمینه صادرات و تجارت برخوردار است

پارسال 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و 250 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند جذب شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 447324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟