با وجود رشد 790 واحدی که شاخص کل بورس روز گذشته تجربه کرد، اما بررسی فعالیت بازار Store سهام تهران در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در اکثر روزها بازار قرمز و کاهشی بوده است. البته رشد توفانی شاخص کل درماه‌های مختلف امسال همچنان نسبت به پایان سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است ولی درمقایسه با روند جهشی شاخص به خصوص در فصول تابستان و پائیز شاخص روند کاهشی داشته است.

در مقایسه با آخرین روز کاری سال گذشته تا روز گذشته شاخص کل 63.5 درصد رشد نشان می‌دهد. این درحالی است که در فصل بهاربازدهی بورس برابر با 13 درصد بود که در فصل تابستان با یک جهش در بازدهی این رقم به 47.4 درصد افزایش یافته است. اما در فصل پاییز نوسانات شاخص بواسطه کاهش نرخ ارز ورق را در بازار سهام برگرداند به‌طوری که دراین فصل بازدهی بورس تهران به منفی 16.8 درصد افت کرده است. درماه‌های آبان و آذر نیز به ترتیب بازدهی این بازار به منفی 6.4 و منفی 11.1 درصد کاهش یافته است.

درواقع بعد از یک دوره رشد در بازار سرمایه که از اوایل تابستان تا اواسط مهر ماه طول کشید شاهد کاهش قابل ملاحظه ارزش سهام در پاییز بودیم. به‌طوری که ارزش معاملات بورس که در اواخر تابستان در برخی روز‌ها به 3 هزار میلیارد تومان هم رسیده بود اکنون به محدوده 800میلیارد تومان رسیده است.

خوش بینی نرخ سود درتالار شیشه‌ای

پس از افت‌های شدید شاخص در هفته‌های اخیر دیروز بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص تبدیل سود‌های روزشمار سپرده‌های کوتاه مدت به ماه شمار سیگنال مثبتی به بازار سهام مخابره کرد. سیگنالی که باعث شد تا شاخص کل 790 واحد رشد کند وبه ۱۵۷ هزار و ۴۸۴ واحد برسد.

در این روز ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از 589 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد و 189 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 130 هزار و 614 نوبت داد و ستد بود.دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 9 واحدی بر روی رقم یک هزار و 826 واحد متوقف شد.

این در حالی است که تغییر در سیاست‌های بانکی از جمله سود روزشمار باعث خوش‌بینی‌هایی برای برخی معامله‌گران برای امکان ورود پول به بازار سهم شده است هر چند که بازار بدهی نشان داده این روزها میزبانی بهتری از صاحبان نقدینگی دارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سیاوش رضایی

کدخبر: 447309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟