به گزارش رکنا، بهادر احرامیان از ریزش قیمت فولاد در سه هفته گذشته خبر داد و گفت: روند کاهش قیمت فولاد در دو ماه گذشته ثابت شده بود اما در سه هفته گذشته این روند تسریع شد و در حال حاضر قیمت فولاد نسبت به ماه گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، مقایسه سالیانه قیمت‌های فولاد درست نیست، چرا که قیمت‌ها باید نسبت به قیمت‌های جهانی سنجیده شوند که آن‌ها دائم در حال تغییر هستند.

احرامیان ادامه داد: در حال حاضر قیمت محصولات فولادی ایران، همچون میلگرد از قیمت جهانی قراضه پایین‌تر است که این موضوع نشان دهنده افت سقف قیمت‌ها و قرار گرفتن بازار Store فولاد ایران در فاز عقبگرد است.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران علت این کاهش قیمت را مشکلات صادراتی و در نتیجه وجود مازاد مصرف در بازار عنوان کرد و گفت: میزان تولید فولاد حدود ۲۵ میلیون تن و مصرف داخل حدود ۱۲ میلیون تن است که در صورت کاهش یا توقف صادرات، وجود مازاد مصرف در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وی همچنین کاهش قیمت فولاد را زنگ خطر بزرگی برای اقتصاد خواند و تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات و ابهاماتی بر سر راه صادرات وجود دارد که منجر به کاهش صادرات شده است.

احرامیان با بیان اینکه وجود مازاد تولید در بازار و عدم تناسب عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت فولاد شد، اظهار کرد: در اوج التهابات بازار ارز، فولاد در مقایسه با بازار جهانی با دلار ۸۰۰۰ تومان عرضه شد و در حال حاضر نیز این محصولات با دلار ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که هزینه تولید محصولات فولادی در بهترین حالت با دلار ۹۰۰۰ تومان تامین می‌شود.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ممکن است کاهش قیمت فولاد در کوتاه‌مدت برای سیاست‌گذاران مطلوب باشد، اما ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 446083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟