۳۰تریلیون دلار ضررهای اقتصادی بلایای چند سال گذشته آسیاواقیانوسیه

به گزارش رکنا، یوگوچی دانلیز نماینده هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در نشست عالی تخصصی شورای مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی (اپدیم) که صبح امروز با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ کشور آسیا و اقیانوسیه برگزار شد، در سخنانی به اهمیت تشکیل دفتر اپدیم در تهران اشاره کرد و گفت: همانطور که بیان شد منطقه آسیا و اقیانوسیه بلاخیزترین منطقه دنیاست، طوفان، طوفان شن، سیل، زلزله و سایر بلاها، گریبان منطقه را می گیرد. ظرف چند سال گذشته ضررهای اقتصادی گزارش شده حدود ۳۰ تریلیون دلار است و۷۰ درصد این رقم در سالهای گذشته افزایش یافته است و ۱.۳ میلیون نفر ظرف ۲۰ سال گذشته به خاطر بلایای طبیعی فوت شده اند و این خطر در حال افزایش است چون جوامع انسانی روبه گسترش هستند و ما نیاز داریم توان تاب آوری و مقابله خود را در مقابل بلایا افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ توافقات کلیدی در این خصوص حاصل شد. همانسال در ماه ژوئیه در آدیس آبابا نهایی شد. همچنین همانسال در پاریس و سال ۲۰۱۶ در نیویورک این مسئله به تصویب نهایی ملل متحد رسید.

وی بیان کرد: ما باید به دنبال اجرای هر چه بهتر مدیریت ریسک بلایای طبیعی باشیم تا منشا خیر و کمک بیشتری برای مردم جوامع محلی باشیم. معمولا بلایای طبیعی گریبان افراد فرودست را می گیرد و تاثیر زیادی روی تولید ناخالص ملی می گذارد. نیم درصد روی این تولید اثر می گذارد و از آن می کاهد.

دانیلز گفت: ما ۱۶ شاخص را در مورد تغییر اقلیم تعیین کرده ایم. این سیستم مشترک دانش محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی را به صورت اشتراکی در اختیار همگان قرار می دهد. ما می توانیم از این طریق همکاری بیشتری را با سایر دولتهای منطقه داشته باشیم.

نماینده مقیم سازمان ملل در تهران اظهار کرد: راه اندازی مرکز اپدیم بر اساس قطعنامه ۱۷۱۱ اسکاپ و با کمک سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران، کمک زیادی را برای کاهش خسارات بلایای طبیعی خواهد داشت. اپدیم حیاتی برای مدیریت کاهش بلایای طبیعی است و همچنین به توسعه همکاری های منطقه ای کمک خواهد کرد.

وی گفت: فردا قرار است دفتر اپدیم در سومین نشست شورای حکام این سازمان افتتاح شود. از سوی سازمان ملل برای افتتاح این مرکز و موفقیتی که حاصل شده به جمهوری اسلامی ایران تبریک می گوییم. دانیلز گفت: اپدیم یک سیستم چند جانبه و مبنایی برای همکاری فرامرزی خواهد بود و اینجانب به عنوان نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، متعهد هستم با سایر نمایندگان و تیم های سازمان ملل متحد در منطقه، در خدمت اپدیم خواهیم بودیم و از این طریق صلح و رفاه برای همه مردم به وجود بیاید.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: همه به این مسئله متعهد هستیم و باید کاری کنیم این الگو در سراسر دنیا انجام شود. تیم سازمان ملل در ایران در خدمت دولت جمهوری اسلامی ایران است و ما به کمک همدیگر همکاری های خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه پیش خواهیم گرفت. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟