فرمول جدید قیمت خودرو

اما با فرمول جدید سازمان حمایت کدام خودروها مشمول قیمت‌گذاری دولتی خواهند شد؟ و در این میان مردم با چه قیمت هایی می توانند خودروهای وطنی را خریداری کنند؟

خودروی 45 میلیونی نداریم

در نشست روز گذشته انجمن قطعه‌سازی به این سؤالات مردمی پاسخ داده شد. مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بعید می‌دانم با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که بیش از 150 درصد است و تأثیر آن بر صنعت قطعه سازی، خودروی کمتر از 45 میلیون تومان باقی بماند.

پراید و405 دولتی

محمد شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان هم در تکمیل این جمله گفت: طبق گفت‌و‌گوهای صورت گرفته، قرار شده دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 در قالب‌های حمایتی قیمت‌گذاری شوند تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند این خودروها را خریداری کنند.

مخالفت با افزایش 150 درصدی

بر این اساس خریداران پراید و پژو 405 می‌توانند این خودروها را بر اساس قیمت‌گذاری که دولت انجام می‌دهد، خریداری کنند. البته این اتفاق به شرط آن است که شرکت‌های خودروسازی نسبت به این تصمیم چراغ سبز نشان دهند. طبق اطلاعاتی که انجمن قطعه سازان ارائه کرده، سازمان حمایت با افزایش قیمتی که خودروسازان درخواست کردند، مخالف است. ولی خودروسازان بر این پافشاری دارند که قیمت‌ها بیش از آن چیزی که سازمان حمایت عنوان کرده باید افزایش پیدا کند.این در حالی است که سازمان حمایت با افزایش 150 درصدی قطعات خودرو موافق و معتقد است ادله قطعه سازان در رشد قیمت‌ها منطقی است.

خودروی 40 میلیونی، 100 تومان

حال اگر عدد 2.5 برابر (افزایش 150 درصدی) را ملاک قرار دهیم قیمت خودروهای داخلی از حاشیه بازار Store هم گرانتر تمام می‌شود. به‌عنوان مثال خودرویی که اکنون در شرکت‌های خودروسازی 40 میلیون تومان است با قیمت 100 میلیون تومان به دست مردم خواهد رسید.

مواد اولیه داخلی در اوج قیمت‌ها

محمد شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان درباره قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی گفت: ورق فولادی که چند ماه پیش 2 هزار تومان می‌خریدیم اکنون 6 هزار تومان شده است. مس کیلویی 25 هزار تومان از 60 هزار تومان هم فراتر رفته و آلومینیوم کیلویی 7 هزار تومان، بیش از 35 هزار تومان شده است.

خداحافظ 140 هزار کارگر

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 140 هزار نفر از صنعت قطعه‌سازی به خاطر کاهش تولید، تعدیل نیرو شدند و از 747 واحد ثبت شده، 260 کارخانه اعلام تعطیلی کردند. در این میان قطعه سازان در هفته بین 2 تا 3 روز کار می‌کنند.

50 درصد خودروها نقص دارد

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: روزانه به‌صورت خوش بینانه بین 700 تا 800 دستگاه خودرو تولید می‌شود که از این تعداد تنها 50 درصد آن وارد بازار می‌شود و مابقی با نقص و کسری قطعه مواجه شده است.

فوتبال بازی در خط تولید

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های دولت از صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی صورت نگیرد و سیستم بانکی حمایت نکند، مانند سال 65 در سالن خطوط تولید خودروهای سواری، کارگران فوتبال بازی خواهند کرد.

8 هفته‌ای قطعه تأمین می‌کنیم

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان هم از ضررهای میلیاردی که قطعه سازان طی ماه‌های اخیر داشتند، گفت: قطعه سازان با زیان 50 درصدی کار می‌کنند، اگر دولت بتواند 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی وام بدهد تا آنها بدهی‌های خود به قطعه سازان را پرداخت کنند ما 6 تا 8 هفته بعد از آن توانایی تأمین 2 هزار قطعه را داریم.

روزی 100 میلیارد تومان ضرر می‌دهیم

وی گفت: جمع مطالبات قطعه سازان بدون احتساب افزایش قیمت ارز، 7 هزار میلیارد تومان است با به روز شدن قیمت‌ها، میزان بدهی خودروسازان 15 هزار میلیارد تومان می‌شود. در حال حاضر جمع زیان خودروسازان و قطعه سازان طی 6 ماهه سال‌جاری 11 هزار میلیارد تومان شده است. طی چند وقت اخیر قطعه سازان روزانه 100 میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

رکورد خودروسازان در زیان دهی

مرتضی مرتضوی رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز در این نشست اذعان داشت: ما برای احقاق حقوق خودروسازان و دریافت مطالبات از خودروسازان ابزارهای لازم را داریم؛ البته زمانی قیمت خودرو نباید بالا برود که قطعه سازان بتوانند ارز با نرخ ٤٢٠٠ تومانی بگیرند؛ در حالی که هم‌اکنون این صنعت یورو ٩٠٠٠ تومانی می‌گیرد. این در حالی است که ٢٣ درصد از قطعات خودرو باید ارز آزاد دریافت کنند. در حال حاضر زیان خودروسازان از ابتدای سال ٧٥٠٠ میلیارد تومان است.

بانک‌های به‌دنبال باج خواهی

شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم گفت: هیچ زمانی مانند امروز صنعت قطعه‌سازی در تنگنا نبوده است. بانک‌های خارجی بویژه چینی‌ها برای آنکه با ما همکاری کنند، مرتب به‌دنبال باج خواهی هستند و در هر‌جابه‌جایی (ارزی) درصدهایی اخذ می‌کنند. وی با بیان اینکه بانک کونلون چین همکاری خود را با ما آغاز نکرده است، بانکی که در دولت دهم بواسطه پول نفت ایران بانک شد، افزود: ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و اکنون تنها مشکل ما نبود نقدینگی است. حداقل این امیدواری وجود دارد که با دریافت پولمان از خودروسازان نقدینگی برای خرید قطعه فراهم کنیم.

خواب خطوط تولید

سامعی ادامه داد: شرکت‌ها برای خریدهای خارجی یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند که چین کوتاه‌ترین زمان است؛ با این اوصاف در آینده‌ای نزدیک شاهد خوابیدن خاموش خطوط تولید خودروسازان خواهیم بود و همان بلایی سر این صنعت می‌آید که بر سر صنعت نساجی آمد. از ابتدای امسال به‌دلیل تحریم صنعت خودرو، این صنعت تحت فشار قرار گرفت و وعده دولتمردان نیز محقق نشد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مرجان اسلامی فر

کدخبر: 444977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟