جزئیات راه اندازی کانال مالی با ایران به زودی نهایی می شود

به گزارش رکنا، وی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مسئولان این طرح در اروپا 24 ساعته مشغول کار روی آن هستند و تلاش دارند آن را هرچه زودتر به مرحله اجرا برسانند.

وی پس از دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به این نکته که این دور از تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران با دوره‌های پیشین تفاوت دارد، گفت: آمریکا از طریق کنترلی که بر دلار به‌عنوان مرجع اصلی تبادلات مالی دارد، شرکت‌های اروپایی را هم تحت کنترل خود درآورده است؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از تبعات این دوره از تحریم‌ها ترسیده‌اند و همین ترس مانع تداوم فعالیت آنها با ایران شده است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی SPV به‌عنوان کانال ارتباط مالی میان ایران و اروپا گفت: باید بگویم مسئولان این طرح در اروپا 24 ساعته مشغول کار روی آن هستند و تلاش دارند آن را هرچه زودتر به مرحله اجرا برسانند. اما باید توجه داشته باشیم که این تجربه هم برای ایران و هم اتحادیه اروپا، کاملاً جدید است و همین تازگی باعث شده تاکمی تأخیر درروند کار پیش بیاید.

به گفته کرونبرگ هدف اصلی از راه‌اندازی این سازوکار مالی، جلوگیری از به کار بردن دلار در مبادلات اقتصادی است. فضایی شفاف برای توسعه تجاری و مبادلات اقتصادی میان ایران و اروپا به‌صورت متعادل ایجاد خواهد شد؛ درست مانند سیستمی که قبلاً در مبادلات کالا با کالا وجود داشت.

رئیس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران ضمن محرمانه تلقی کردن جزییات راه‌اندازی این کانال ویژه مالی، افزود: وزیران اقتصاد کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان در حال کار روی این راه‌حل هستند و جزئیات به‌زودی نهایی شود. تنها می‌توانم بگویم سازوکارهای جدیدی درراه است که شرکت‌ها، هم شرکت‌های ایرانی و هم شرکت‌های اروپایی، باید برای استفاده از آن‌ها آموزش لازم را ببینند.

رئیس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران ابراز امیدواری کرد که این راه‌حل همان‌طور که فدریکا موگرینی هم اشاره کرد تا آخر امسال نهایی شود؛ که این نهایی شدن بیشتر به بخش‌های فنی و مسائل تکنیکی SPV مربوط است؛ اما قطعاً برای اینکه شرکت‌ها بتوانند رسماً از این کانال مالی استفاده کنند به زمان بیشتری نیاز داریم.

** صنایع کودچک و متوسط از SPV نفع می برند

به اعتقاد رئیس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران، شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از این سازوکار مالی ویژه خواهند برد، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که در دوران تحریم‌ها تأکید بسیاری بر همکاری آنها از سوی مقام‌های ایرانی و اروپایی می‌شود. علاوه بر این در تلاشیم تا از این سازوکار در صنایع غذایی و دارویی که مشمول تحریم‌ها نیستند، استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: برجام تنها در مورد منافع اقتصادی نیست، بلکه در مورد اهداف سیاسی و همکاری مشترک ایران با کشورهای دیگر و اروپاست؛ بنابراین من فکر می‌کنم هم ایران و هم اروپا باید خوشحال باشند که توانسته‌اند در چارچوب این توافق بین‌المللی به این ارتباط دوطرفه دست پیدا کنند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوزدهم آذر پس از پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل از آماده شدن ساز وکار ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران خبر داد؛ سازوکار ویژه مالی دارای مکانیسمی است که به عنوان حلقه واسط میان فروش نفت و خرید کالا عمل خواهد کرد.

این حلقه در مرحله نخست بر غذا و دارو تمرکز خواهد داشت و در مرحله دوم همه خریدهای ایران را دربرخواهد گرفت. اما جدا از جزییات این سازوکار ویژه، تاثیرات روانی این مکانیسم بر حوزه اقتصاد داخلی و سیاست خارجی ایران بسیار مهم خواهد بود به گونه ای که در فضای پساآمریکایی برجام، کشورهای مبادله کننده با ایران با فشارهای کمتری از سوی دولت ترامپ Trump مواجه خواهند شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟