برداشت اول

بدین ترتیب صادرات روزانه 2.4 میلیون بشکه‌ای نفت در بودجه امسال به 1.5 میلیون بشکه در سال آینده کاهش یافته است. ولی با وجود این محدودیت دولت حمایت از معیشت مردم و تولید و اشتغال را به‌عنوان مهم‌ترین رویکردهای خود در لایحه سال آینده درنظر گرفته است. درهمین راستا در لایحه بودجه سال آینده هشت اقدام اساسی برای حمایت از معیشت و رفاه مردم پیش‌بینی شده است.

در بودجه ۱۳۹۸، دولت 14 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی خود را برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اختصاص داده است که این رقم برمبنای دلار۴۲۰۰ تومانی تأمین خواهد شد. درلیست کالاهای اساسی 25 قلم کالا قرار دارد که از برنج و گوشت، نهاده‌های دامی و کشاورزی تا دارو و تجهیزات پزشکی را شامل می‌شود. طبق برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهایی که سهم بالایی در سبد هزینه‌ای خانوارها دارد پایین‌ترین نرخ ارز را برای این بخش از کالاها اختصاص داده است. درسال‌جاری نیز همین اقدام انجام شد.

درحالی که پرداخت یارانه‌های نقدی فشار زیادی بر بودجه دولت وارد می‌کند ولی دولت پرداخت یارانه‌های نقدی با همان رقم امسال را در دستور کار خود دارد. بنابراین سال آینده ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان از منابع ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی قانون Law هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت ماهانه به سرپرستان خانوار پرداخت می‌شود. اما درکنار تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی دولت در بودجه سال آینده خود یارانه‌های پنهانی را دراقتصاد ایران پرداخت می‌شود محاسبه و اعلام خواهد کرد تا یارانه‌ها با شفافیت بیشتری همراه باشد. درکنار یارانه نقدی پرداختی دولت از سال‌جاری اعطای بسته‌های حمایت غذایی را در دستور کار خود قرار داد که حدود نیمی از ایرانیان را شامل می‌شود.

اقدام دیگر برای حمایت از معیشت مردم افزایش حقوق کارمندان وبازنشستگان تا ۲۰ درصد است که البته براساس گفته معاون رئیس جمهوری احتمالاً کارکنانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند از افزایش حقوق بیشتری بهره‌مند می‌شوند و دریافت‌کنندگان حقوق‌های بالا افزایش حقوق کمتری خواهند داشت که متوسط آن 20 درصد است.

در کنار افزایش حقوق، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز مطرح است؛ چرا که در سال‌های گذشته بازنشستگان در حقوق خود با اختلاف نسبت به یکدیگر و عدم پاسخگویی به هزینه‌ها مواجه بودند و در یکی دو سال اخیر دولت افزایش حقوق را به‌گونه‌ای انجام داد تا بتواند تا حدی از اختلاف‌ها بکاهد. براین اساس پیش‌بینی شده تا در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند. برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

اختصاص ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استمرار طرح مقابله با فقر مطلق از دیگر برنامه‌های بودجه دولت در سال آینده است، این در حالی است که در سال‌جاری نیز حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شد که بتواند به منظور افزایش حداقل مستمری خانوارهای هدف از جمله خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص پیدا کند و هر ماه به همراه مبلغ یارانه نقدی به حساب آنها واریز می‌شود.

تأمین اعتبار ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح تحول سلامت نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که این رقم در مقایسه با حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی که برای امسال در بودجه سازمان بیمه سلامت مصوب شده بود، رشد 25 هزار میلیارد تومانی دارد و با کاهش هزینه‌های درمان مردم می‌تواند نقش مهمی درکاهش هزینه‌های آنها داشته باشد.

افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی اقدام دیگری است که درلایحه بودجه 98 پیشنهاد شده است. از آنجا که تأثیر مستقیم این یارانه بر قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و دامی تأثیر می‌گذارد باعث ثبات بیشتر قیمت محصولات تولید داخل می‌شود. در عین حال که افزایش اعتبار خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از ۵۰۰۰ میلیارد به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

دیگر اقدامی که در بودجه ۱۳۹۸ به منظور حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در دستور کار قرار خواهد گرفت، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای با بودجه‌ای در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است. طبق اهداف درنظر گرفته شده این اعتبار برای استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار و به منظور متوازن کردن توسعه کشور هزینه خواهد شد.

برداشت دوم​​​​​​​

7 برنامه‌ برای حمایت از تولید و اشتغال

پس از معیشت و رفاه مردم، حمایت از تولید و اشتغال دومین ویژگی و رویکرد مهم دولت در لایحه پیشنهادی بودجه برای سال آینده است. دراین چارچوب با توجه به بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران و همچنین نوسانات ارزی اخیر که باعث فشار بر تولیدکنندگان شد، دولت برنامه‌های متنوعی برای حمایت از تولید تدوین کرده است. درکنار آن بحث اشتغالزایی که با تولید گره خورده است نیز مورد توجه جدی دولت است تا از این طریق فرصت‌های شغلی جدیدی برای کارجویان بخصوص جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کند.

در بودجه سال آینده هفت برنامه اصلی برای حمایت از تولید و اشتغال تعریف شده که در کنار آن حمایت‌هایی از زیرساخت‌ها، تولید و اشتغال انجام خواهد شد.

دولت می‌خواهد با استمرار برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار و همچنین استمرار اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در این مسیر گام بردارد. این در حالی است که برنامه‌هایی برای تولید و اشتغال در بخش کشاورزی و همچنین در حوزه گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی تعریف شده است. همچنین در حوزه صنعت و معدن، استمرار برنامه تولید و اشتغال و از سوی دیگر برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد. در کنار آن دولت به منظور حمایت از زیرساخت‌های تولید و اشتغال اهدافی را تعریف کرده که می‌توان از جمله آن به افزایش بودجه عمرانی اشاره کرد که برای سال آینده ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. رشد بودجه عمرانی با وجود اشتغال‌زایی که به همراه دارد و برای سال‌جاری ۶۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود در سال آینده با پنج درصد رشد همراه است. این در شرایطی است که اهرم کردن منابع بودجه عمومی و استفاده از منابع بازار Store پول و سرمایه برای جلب مشارکت بخش خصوصی و اجرای طرح مشارکت عمومی و خصوصی نیز در دستور کار قرار دارد.

حمایت از پیمانکاران دیگر راهکار دولت برای حمایت از تولید و اشتغال و زیرساخت‌ها است که در دو بخش انجام می‌شود؛ اول جبران بخشی از ریسک‌های غیرمترقبه مشاوران و پیمانکاران در مقابل ارز و تحریم و همچنین دیگری برقراری انضباط مالی و کیفی بیشتر در پروژه‌ها با تأکید بر گسترش نظام فنی و اجرایی. دولت همچنین برنامه‌ای برای حمایت از صادرات دارد به این ترتیب که هزارمیلیارد تومان برای توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای بسته حمایت از این بخش با متنوع‌سازی در کشورهای هدف، تأمین می‌کند.

علاوه براین درادامه طرح‌هایی که از امسال یا سال‌های گذشته آغاز شده است راه برای اشتغال جوانان جویای کار ایجاد خواهد شد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟