نمایندگان  لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم را اصلاح  کردند + عکس

به گزارش رکنا، در جلسه علنی امروز چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد،

نمایندگان با ۱۲۵ رای موافق، ۵۹ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس با رفع برخی ایرادات شورای نگهبان موافقت کردند.

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه لاریجانی در پاسخ به اخطار حاجی‌دلیگانی با بیان این که دستگاههای مختلف با نامه نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.

در ادامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که نظر نهایی کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT براساس نظرات اجماعی در کارگروهی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص است.

ایرادات CFT با نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شد

همچنین علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون ایرادات لایحه CFT را با نظر نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع کرده است، در دفاع از مصوبه کمیسیون امنیت ملی، گفت‌: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دسته ایراد را به این کنوانسیون وارد کردند که ما تلاش کردیم آن را رفع کنیم.

نادر قاضی Judge پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم از رئیس مجلس خواست در جریان بررسی لایحه CFT مخالفان و موافقان صحبت کنند تا به گفته‌ او نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند. وی در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون Law اساسی گفت: هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. من از زحمات شما ( لاریجانی) درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم ولی در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند.

ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند

در واکنش به این صحبتها، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این که سیاست‌های غلط ما عامل فقر و گرسنگی و بدبختی است، گفت: ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند.

وی افزود: بحث آقای قاضی‌پور توهین بود این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است.

در مخالفت با تصویب این لایحه محمد دهقان، نماینده اصولگرای مجلس گفت که اگر اشکالات مجمع تشخیص و شورای نگهبان به لایحه CFT برطرف نشود این لایحه خلاف منافع کشور است. وی افزود: وقتی طرح یا لایحه‌ای مصوب می‌شود به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و شورا ایراد می‌گیرد که مجلس نمی‌تواند در مواردی که شورای نگهبان وارد نشده، وارد شود و چیزی را بررسی کند.

انتقاد نقوی‌حسینی از روند بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی

همچنین سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نحوه بررسی لایحه CFT در این کمیسیون انتقاد کرد و آن را خلاف آیین‌نامه‌ دانست و با استناد به ماده ۱۹۹ آیین‌نامه‌ داخلی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت‌: تذکر بر همه مسائل مقدم است. ما این جا نیامده ایم که شعار انتخاباتی بدهیم. ما می‌خواهیم برای منافع ملی کشور تصمیم گیری کنیم. شورای نگهبان حافظ اسلامیت، قانونیت و جمهوری نظام است که نظرش را درباره این لایحه صریح و آشکار بیان کرده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرش را عنوان کرده است.

با تصویب CFT ایران را از خود تحریمی نجات دهیم

شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از نمایندگان خواست تا با تصویب CFT ایران را از خود تحریمی نجات دهند و گفت: این حرف درست نبود که ما در کمیسیون عدد نداشتیم بلکه در زمان تصویب CFT عدد داشتیم و بر مصوبه قبلی که ارجاع شده بود اصرار کردیم همچنین در خصوص شروط قانون اساسی تاکید کردیم که اگر شروط ما را نپذیرند عضو FATF نخواهیم شد.

با اجماع ملی به CFT بپردازیم

در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) پناهی آذر، معاون پارلمانی وزارت خارجه با اشاره به شروط ۷ گانه ایران برای پیوستن به CFT ابراز امیدواری کرد که پیوستن به این کنوانسیون با اجماع ملی محقق شود و گفت: دولت با اصلاحات کمیسیون امنیت ملی در لایحه CFT موافق است. بعد از برگشت کنوانسیون و ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص جلسات متعددی برگزار شد که نماینده شورای نگهبان و مجمع و از همه جناح‌ها حضور داشتند نتیجه بحث شروطی بود که کمیسیون تصویب کرده و نظر همه این بود که این ها باید با اجماع ملی به تصویب برسد.

تصویب CFT باعث خودتحریمی می‌شود

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در مجلس نیز تصویب CFT را موجب خود تحریمی عنوان کرد و در اخطاری مستند به اصول ۴۳ و ۱۵۳ قانون اساسی گفت: قرارداد CFT به عنوان مقابله با تروریسم است. همه معتقد هستند که ایران سالها قربانی ترویسم بوده و حالا هم می‌خواهیم قراردادی را امضا کنیم که با تروریسم مقابله شود. پس اختلاف بر سر چیست.

در حاشیه جلسه علنی امروز، فلاحت‌پیشه درباره این اظهارات، با بیان این که الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) به معنای خود تحریمی نیست گفت که اکنون ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) قرار ندارد.

انتقاد ذوالنور از نسبت دادن غوغاسالاری به مخالفین CFT

مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: آقای ایمن آبادی رای امروز مجلس به CFT را پیروزی حاکمیت و عقلانیت بر غوغاسالاری خواندند که این توهین به کسانی است که با استدلال و منطق مخالف تصویب CFT هستند.

photo_2018-12-05_12-58-26

بر اساس این گزارش، در حاشیه این جلسه تعدادی از اعضای فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در زمان رای‌گیری برای ایرادات شورای نگهبان به این لایحه تلاش کردند که با خروج از مجلس شورای اسلامی زمان رای‌گیری را مختل کنند که تلاش آنها ناکام ماند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 442505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟