به گزارش رکنا، علیرضا کلاهی صمدی عضو مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در این‌ باره گفت: به رغم مشکلات فراوان ناشی از تحریم‌­ها، بخش خصوصی موفق به اخذ تاییدیه­‌ها و استانداردهای شرکت پروژه­‌های نفت عراق شده است و توانسته سهم قابل توجهی از بازار Store شرکت نفت عراق در بخش تجهیزات صنعت برق را که مربوط به تولیدات سیم و کابل‌های سنگین است را به خود اختصاص دهد.

این درحالی است که کشورهای آمریکا و عربستان با تمام توان برای حذف کالاهای ایرانی از بازار عراق برنامه‌ ریزی و از هیچ‌گونه کارشکنی­ نیز تا به امروز مضایقه نکرده اند.

کلاهی تاکید کرد: سهم داشتن در بازار نفت عراق در شرایط تحریم و مشکلات داخلی موفقیت بزرگی به حساب می­‌آید. اهمیت این رویداد از آنجهت است که تا به امروز هیچ شرکت دولتی و خصوصی ایرانی موفق به احراز تاییدیه­‌های شرکت توسعه پروژهای نفتی عراق نشده است.

علیرضا کلاهی خاطرنشان کرد: شرکت‌­ها برای حضور در بازار نفت عراق خصوصاً توسعه زیرساخت و پروژه‌­ها با استانداردهای سخت گیرانه‌­ای از نظر کمی و کیفی مواجه­‌اند و تا به امروز تنها تعداد معدودی از شرکت­‌های معتبر اروپایی مجوز حضور در بازار نفت عراق را بدست آورده‌­اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: بزرگترین وجه تمایز این رویداد این است که بخش خصوصی واقعی توانست در بین رقبای قدرتمند بین‌­المللی سهمی در بازار شکننده عراق به خود اختصاص دهد.

کلاهی با اشاره به ظرفیت­‌های تولید صنعت سیم و کابل ایران تصریح کرد: با وجود مشکلات عدیده درتولیدات صنعت برق، بخش خصوصی با عرضه کالای با کیفیت و در رده‌­ی کلاس جهانی، توان حضور در بازارهای بین المللی را دارد.صنعت کابل علیرغم برخوردار بودن کشورمان از امکانات تولیدی و منابع طبیعی ( 6% مس جهان ) مغفول مانده و در باب مقایسه کشور ترکیه بدون داشتن حتی یک معدن مس با بیش از 2 میلیارد دلار صادارت سیم و کابل در سال بخش قابل توجهی از بازار منطقه و اروپا را تصاحب کرده است . در این بین دولت با سیاست گذاری‌­های اصولی و بلند مدت در حمایت از تولیدکنندگان صنعت برق می‌­تواند صادرات کالای این بخش را تا ده سال آینده به حدودپنج میلیارد دلار افزایش دهد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 441784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟