برهمین اساس دیروز خبرهای مهمی اعلام شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت خبر داد و وزیر نفت هم بحث سهمیه بندی بنزین را رد کرد. علاوه براین رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر خوشی درباره تداوم کاهش نرخ ارز اعلام کرد و درنهایت وزیر صمت با تکذیب قیمت‌گذاری خودرو 5 درصد کمتر از نرخ بازار Store به بحث‌های داغ هفته‌های اخیر پایان داد.

رشد 20 درصدی حقوق دولتی‌ها

یکی از مردان اقتصادی کابینه رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که از افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال 98 خبر داد. محمد باقر نوبخت با اشاره به اینکه 24 تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای لایحه بودجه 98 روز سه‌شنبه در هیأت دولت به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در جلسه یکشنبه بعدی دولت، ارقام بودجه و جداول تصویب نهایی شده و لایحه برای تقدیم به مجلس آماده می‌شود. نوبخت با بیان اینکه سال 98 سال ویژه‌ای است و ما باید در یکی از بی‌رحمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌ها کشور را اداره کنیم، بیان کرد: سایه تحریم بر مصارف و درآمدهای ما می‌افتد اما هنر Art ما این است که از امکانات و تجارب خود استفاده کرده و تحریم‌ها را دور بزنیم. در حال حاضر یک تیم بسیار بزرگ در امریکا مستقرند و بررسی می‌کنند که ما در شرایط تحریم چه راه‌های جدیدی می‌رویم. بنابراین من معذورم که به صورت ریز و شفاف درباره تصمیمات دولت صحبت کنم.

وی ادامه داد: بودجه شفاف تهیه می‌شود و صندوق بین‌المللی پول هم شفافیت بودجه ایران را تحسین برانگیز اعلام کرده است. ما منابع درآمدی خود را به دقت انتخاب می‌کنیم و بی‌جهت منابع واهی معرفی نخواهیم کرد که در طول سال محقق نشود. سال گذشته 320 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کردیم که این رقم تحصیل شد. نوبخت همچنین با اشاره به اینکه هدف ما در سال 98 رشد تولید، اشتغال و کاهش فقر مطلق است، تصریح کرد: 70 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی برای طرح‌های عمرانی دولتی اختصاص می‌دهیم. همچنین از منابع بانکی و صندوق برای واحدهای بخش خصوصی می‌توانیم استفاده کنیم. همین رقم مشابه که برای بخش دولتی درنظر گرفته‌ایم به صورت کمک بلاعوض وام ارزانقیمت و وجوه اداره شدن در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهیم داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه بودجه ما محدود است، گفت: هر دستگاهی تلاش می‌کند که بودجه بیشتری به دست بیاورد. ما در آن واحد باید هم مطالبات کشاورزان را بدهیم هم برای بازنشستگان و فرهنگیان قانون، هم ترازی را اجرا کنیم هم بودجه دانشگاهیان را بپردازیم و بودجه سایر دستگاه‌ها را تأمین کنیم. در این شرایط واحدهای صنفی نباید بخش‌ها را تحریک کنند که دنبال مطالبه بیشتر باشند. ما 3000 میلیارد تومان از بانک‌ها با سود 20 درصد منابع تأمین کردیم تا پول گندم‌کاران را بیشتر بپردازیم. همه باید شرایط حساس کشور را بدانند. اگر کسی دنبال بودجه بیشتر است این بدین معناست که باید بودجه سایر بخش‌ها کمتر شود. نوبخت در پایان گفت: ما مستمری افراد تحت پوشش را سه تا پنج برابر افزایش داده‌ایم و این روند در سال 98 ادامه می‌یابد. افراد مستحق یارانه نیز، یارانه خود را دریافت خواهند کرد. بسته‌های حمایتی و جبرانی نیز ادامه می‌یابد و همه تلاش ما این است که با سرافرازی بتوانیم از شرایط تحریم عبور کنیم.

بحث سهمیه‌بندی مطرح نیست

وزیر نفت عضو دیگر کابینه بود که در واکنش به موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: اعداد و ارقامی که در مورد سهمیه‌بندی بنزین اعلام می‌شود، درست نیست.بیژن زنگنه اظهار کرد: هنوز در مرحله ثبت نام کارت سوخت هستیم و وقتی این مرحله تمام شد، تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین با کارت سوخت را اعلام می‌کنیم. فعلاً بحث سهمیه بندی مطرح نیست، بلکه بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.

زنگنه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد کاهش قیمت جهانی نفت تا زیر 40 دلار اظهار کرد: اینها پیش‌بینی و حرف است، زیرا قیمت نفت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، البته دخالت برخی کشورها برای اشباع بازار و ضربه زدن به ایران را نیز نباید نادیده گرفت.زنگنه در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد روند فروش نفت کشورمان بیان کرد: در زمینه تحریم‌ها صحبت نمی‌کنم چون امریکا از این صحبت‌ها سوء استفاده می‌کند.

کاهش قیمت ارز ادامه می‌یابد

رئیس بانک مرکزی گفت: صادر کنندگانی که معافیت گرفته‌اند در حال عرضه ارز خود به بازار هستند. وی همچنین از ادامه روند کاهشی قیمت ارز خبر داد.

عبدالناصر همتی اظهار کرد: عرضه ارز صادر کنندگان در بازار تأثیر می‌گذارد. من به هموطنان توصیه کرده‌ام که به عنوان دارایی در ارز سرمایه‌گذاری نکنند. کسانی که سفته بازی می‌کنند ممکن است در این عرصه ضرر کنند، ولی مردم وارد این بخش نشوند. وی ادامه داد: تا هر جا فعالان بازار اراده کنند، کاهش قیمت ارز ادامه می‌یابد. امیدواریم با تعادل عرضه و تقاضا، ارز به سمت تعادل حرکت کند. کشور باید وارد رونق شود و با روند فعلی نرخ تورم و ارز، امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح قانون Law مسکن در قالب بودجه 1398 انجام خواهد شد، گفت: وام مسکن یکی از مسائل مهم برای دولت است، زیرا باید در بخش مسکن توسعه جدی داشته باشیم و باید پیش‌بینی خوبی در این زمینه کرد. در حال مطالعه برای تأمین منابع مالی برای بخش مسکن هستیم و ابعاد این مسأله را در آینده بیشتر مشخص می‌کنیم.

قیمت خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار تصویب نخواهد شد

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: عرضه خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار تصویب نخواهد شد. رضا رحمانی درباره وضعیت خودروهای پیش خریداری شده توسط مشتریان، اظهار کرد: بدون تردید خودروسازان موظف هستند به تعهد خود در برابر مشتریانی که خودروی خود را پیش‌خرید کرده‌اند و یا اینکه قرارداد قطعی در این زمینه دارند، پایبند باشند. وی با اشاره به اینکه تعیین قیمت جدید برای خودروهای مشمول قیمت‌گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است، درباره اعلام برخی خودروسازان مبنی بر فروش خودروهای خود به قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار، تصریح کرد: هر آنچه که در قرارداد خودروسازان با مشتریان وجود دارد ملاک است. بسیاری از افزایش قیمت خودروها تا کمتر از 5 درصد قیمت بازار سخن گفته‌اند که اینها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است. رحمانی با تأکید بر اینکه من به دنبال ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های مختلف از جمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه سازان و قراردادهای پیش‌فروش هستم، خاطرنشان کرد: قطعاً آنچه که درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت 5 درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نخواهد شد. آنچه که در این زمینه مطرح شد آن بود که برخی خودروسازان پیشنهاد کردند خودروهایی را که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند به قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها را کاهش دهند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 440842 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟