از این 5 استان تا کنون شبکه ریلی 2 مرکز استان کرمانشاه و همدان به بهره‌برداری رسیده و قرار است قطار هفته بعد به ارومیه برسد و سوت قطار در دو مرکز آذربایجان شرقی و گیلان هم تا آخر امسال به صدا درآید. به این ترتیب در سال‌های 96 و 97 رکورد ریل‌گذاری با سالانه بیش از 500 کیلومتر شکسته می‌شود این رکورد تا قبل از این بطور میانگین 160 کیلومتر بود.

روز گذشته خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نشست خبری با اشاره به محقق شدن اهداف توسعه حمل و نقل ریلی از افتتاح قطار ارومیه در هفته آینده خبر داد. به گفته خادمی ساخت 10 هزار کیلومتر ریل در قالب 33 طرح در تعهدات شرکت ساخت است که 3300 کیلومتر از آن در حال اجرا است. از این میزان 970 کیلومتر ریل‌گذاری جزو برنامه‌های سال 96 و 97 است که تا کنون 540 کیلومتر آن به پایان رسیده است. همچنین اتصال ریلی ایران به افغانستان از مسیر خواف – هرات جزو تعهداتی بوده که باید تا پایان امسال اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته آینده راه آهن ارومیه با حضور رئیس جمهوری به افتتاح می‌رسد گفت: تا پایان امسال راه آهن رشت و راه آهن ایران – افغانستان و راه آهن تبریز از مسیر جدید به افتتاح خواهد رسید.

ویژگی‌های راه آهن ارومیه

خادمی ایستگاه ارومیه را یکی از زیباترین ایستگاه‌های راه آهن‌های کشور دانست که با احداث این راه آهن دو مرز مهم تمرچین و سرو در مجاورت راه آهن قرار می‌گیرند و با فاصله 60 کیلومتر می‌توان بار را از این نقاط مرزی مهم به شبکه ریلی منتقل کرد. فاصله ایستگاه تا مرکز شهر حدود شش کیلومتر است. مهمترین وضعیت ساخت این راه آهن جدید بخش حمل ونقل باری آن است، آنجایی که آذربایجان غربی از استان‌های صنعتی محسوب می‌شود، می‌تواند در جابه‌جایی بار بسیار مؤثر عمل کند. مسیر این راه آهن 183 کیلومتر است، 85 کیلومتر آن حد فاصل مراغه – مهاباد در سال 92 به بهره‌برداری رسید اما مابقی آن به طول 98 کیلومتر از مهاباد به ارومیه در طول دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد. ارزش ریالی 98 کیلومتر ساخته شده در پنج سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان بوده که ارزش آن به روز به هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اتصال ریل ایران به افغانستان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتمام ساخت پروژه ریلی خواف – هرات و اتصال ایران به افغانستان از طریق شبکه ریلی گفت: ریل‌گذاری این پروژه تا مرز ایران اتجام شده است همچنین 62 کیلومتر اول خاک افغانستان جزو تعهدات ایران است و باید ریل‌گذاری شود که از این میزان زیرکوبی 32کیلومتر آن انجام شده و 30 کیلومتر ریل‌گذاری شده است.این پروژه هم تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید.

ریل ملی در اولویت

خادمی با اشاره به استفاده از توان داخل برای ساخت پرژوه‌های عمرانی گفت: اولویت ما استفاده از ریل ملی است اما مشکلی که در این پروژه وجود دارد تأمین مالی ساخت ریل مورد نیاز است که پیشنهاد ما استفاده از فاینانس‌های داخلی و استفاده از تسهیلات بانکی است که بتوانیم به مرور زمان هزینه ریل خریداری شده از ذوب آهن را بپردازیم. شرکت راه‌آهن قراردادی با ذوب آهن برای خرید محصولات از جمله ریل ملی منعقد کرده است اخیراً ذوب آهن توانست در مناقصه تأمین ریل خط دوم راه آهن میانه – تبریز برنده شود که در صورت تأمین منابع مالی از طریق مکانیزم اسناد خزانه و اوراق مشارکت می‌توانیم از ریل ملی در پروژه‌ها استفاده کنیم.

راه آهن چابهار

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار اظهار داشت: در طول 3 سال گذشته توانستیم هزار و 100 میلیارد تومان منابع اعتباری از داخل کشور برای این پروژه تأمین کنیم. طول کل راه آهن چابهار 610 کیلومتر است که قطعات مختلف آن اولویت بندی شده است پیشرفت فیزیکی کل مسیر 35 درصد است که میزان زیرسازی‌ها در این پروژه به 50 درصد رسیده و زیرسازی چابهار تا ایرانشهر چیزی حدود 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بدهی به پیمانکاران

خادمی همچنین درباره میزان بدهی به پیمانکاران گفت: سرجمع بدهی به پیمانکاران در بخش زیرساخت‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن مطالبات ثبت شده و 2 هزار میلیارد تومان مطالباتی که هنوز ثبت نشده و 3 هزار میلیارد تومان هم مربوط به پروژه‌های راه‌های روستایی است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 435304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟