عربستان صادرات نفت خام خود را کاهش می‌دهد

به نقل از سی ان بی سی، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، امروز (یکشنبه) اعلام کرد این کشور قصد دارد از ماه آینده میلادی (دسامبر) صادرات نفت خام خود را به بازارهای جهانی نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این در حالی است که این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تاکنون در تلاش های خود برای متقاعد کردن دیگر تولیدکنندگان نفت خام برای کاهش سطح عرضه خود به توفیقی دست نیافته است.

خالد الفالح همچنین تصریح کرد به دلیل کاهش سطح تقاضا برای نفت در ماه دسامبر (در مقایسه با نوامبر)، شرکت نفتی آرامکو، میزان عرضه نفت خام را 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

در ادامه این گزارش آمده است عربستان سعودی سال جاری میلادی، تحت فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و خریداران نفتی، تولید نفت خام خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش داد تا کسری عرضه نفت را در بازارهای جهانی پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جبران کند. این در حالی است که اقدام دولت آمریکا در اعطای معافیت تحریمی به مشتریان نفتی ایران باعث شد تا بهای جهانی نفت خام روز جمعه به 70 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند. بهای نفت خام در ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی) به 85 دلار در هر بشکه رسیده بود.

از سوی دیگر، چند منبع آگاه در بازار Store نفت و همچنین اوپک در گفتگو با رویترز اعلام کردند ریاض از اقدام آمریکا در اعطای معافیت تحریمی به مشتریان اصلی نفت خام ایران –از جمله چین و هند– که باعث کاهش بهای جهانی نفت خام شد، متعجب شده است. اکنون، عربستان در تلاش است تا از کاهش بیش از پیش بهای نفت خام جلوگیری کند. به همین دلیل ریاض در حال رایزنی با تولیدکنندگان دیگر است تا سطح تولید خود را در سال آینده میلادی کاهش دهند.

اعضای اوپک قصد دارند روزهای ششم و هفتم دسامبر (ماه آینده میلادی) در وین دیدار و درباره سطح عرضه خود در سال 2019 میلادی رایزنی کنند. یک منبع آگاه در ابوظبی نیز با اشاره به این دیدار گفت: کسی انتظار معافیت های تحریمی آمریکا را نداشت. این منبع در ادامه افزود عربستان سعودی در تلاش برای جلوگیری از کاهش بیش از پیش بهای نفت خام است.

بهای نفت خام برنت روز جمعه با 47 سنت کاهش، بشکه ای 70.18 دلار داد و ستد شد.

واشنگتن پس از بازگرداندن تحریم های ایران، برای 8 خریدار نفتی ایران –چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه– معافیت تحریمی صادر کرد. سه چهارم صادرات نفتی ایران به این کشورها صورت می گیرد. این در حالی است که دولت ترامپ Trump پیش تر مدعی شده بود سطح صادرات نفت خام ایران را به صفر خواهد رساند، اما از بیم افزایش ناگهانی بهای نفت خام و بی ثباتی بازارهای جهانی، پس از بازگرداندن بخش دیگری از تحریم های ایران در آبان ماه، برای مشتریان اصلی نفت خام ایران معافیت تحریمی صادر کرد.

در ادامه این گزارش آمده است پیش بینی می شود صادرات نفتی ایران در ماه نوامبر کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد، اما کارشناسان و تحلیلگران معتقدند با توجه به معافیت های تحریمی صادرشده برای خریداران نفتی ایران، صادرات نفت خام این کشور در ماه های پس از آن افزایش خواهد یافت.

وزیر انرژی عربستان سعودی در حالی امروز از کاهش سطح تولید نفت خام این کشور در ماه آینده میلادی خبر داد که ماه گذشته میلادی گفته بود ریاض ماه نوامبر سطح عرضه خود را از 10.7 میلیون بشکه در روز به 11 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 435252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟