رویترز: چین همچنان از ایران نفت می خرد

شرکت ملی نفت چین از سال 2004 وارد ایران شده است و اکنون نیز 75 درصد میدان نفتی MIS ایران را در اختیار دارد.

در تارنمای شرکت ملی نفت چین در مورد مقدار ذخیره این میدان نفتی رقمی اعلام نشده است.

افزون بر این شرکت نفت چین برای توسعه میدان آزادگان شمالی در جنوب ایران میلیاردها دلار هزینه کرده است و کار تولید نفت به میزان 80 هزار بشکه نفت در روز و گاز طبیعی از این میدان نفتی از سال 2011 شروع شده است.

رویترز گزارش کرده است این شرکت چینی قرار است به تنهایی در 6 ماه آینده روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

چین یکی از عمده ترین مشتریان نفتی ایران است و روزانه حدود 655 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کند.

دونالد ترامپ Trump رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ روز دوشنبه مجددا تحریم ها بر ایران را اعمال کرد اما او چند ساعت بعد از اعلام این موضوع هشت کشور از جمله چین را از تحریم های نفتی معاف کرد.

کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار Store جهانی شود.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.

وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.

شبکه رسانه ای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستارمعافیت از تحریم های ضد ایرانی آمریکا هستند.

چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل ۷ درصد از مجموع واردات این کشور است ارزش واردات چین از ایران با قیمت فعلی بازار، ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

شرکت‌های انرژی دولتی CNPC و سینوپک چین میلیاردها دلار در میادین نفتی بزرگ ایران مانند یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده و نفت به چین فرستاده‌اند. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 434184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟