وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در دومین نشست کارگروه مسافری با موضوع واقعی سازی قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو در وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: اولین مسأله‌ای که در بحث افزایش قیمت سوخت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش قیمت‌ها و گرانی محصولات است اما مردم حق دارند نسبت به افزایش قیمت‌ها ‌حساسیت نشان دهند، زیرا در کشورهایی که قیمت سوخت واقعی و به نسبت کشور ما بالا تر است،خودرو از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود.

وی افزود: در سفرهای درون و برون‌شهری خود همواره موضوع افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو را از مردم سؤال کرد‌ه‌ام که مردم نیز نسبت به این موضوع پاسخ مثبت داده‌اند.

نیاز به ذخیره ۱۰۱ ماه درآمد ماهانه یک کارگر ایرانی برای خرید خودرو ‌ایمن

در ادامه دومین کارگروه مسافری، گزارش مقایسه قدرت خرید خودرو در دو کشور ایران و آلمان از سوی کارشناس دفتر ارزیابی‌های اقتصادی مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل ارائه شد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش عنوان شد‌ گران بودن خودرو در ایران نسبت به میزان درآمد سبب ایجاد نگاه سرمایه‌ای به آن شده است، همین موضوع موجب ایجاد رویکرد خودرومحوری در توسعه شهرها و سخت شدن دسترسی مردم به خودروی ایمن، بروز مشکلات در چرخه نوسازی ناوگان و ایجاد رویکرد خودرومحوری در توسعه شهرها شده است.

در این پژوهش مشخص شد یک کارگر ایرانی نیاز به کل ۲۸ ماه درآمد ماهیانه خود برای خرید «ارزان‌ترین خودرو بازار» دارد در حالی که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است، همچنین یک کارگر ایرانی نیاز به ۱۰۱ ماه درآمد ماهیانه خود برای خرید خودرو «ایمن و استاندارد» دارد در حالی که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است و اما در مورد خانوار این پژوهش نشان داد یک خانوار ایرانی نیاز به کل ۳۲ ماه درآمد خود برای خرید یک خودرو ایمن و استاندارد دارد در حالی‌که این عدد برای یک خانواده آلمانی برابر با ۰.۳۵ ماه است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟