هزینه دولت در تحریم‌ها به جای صرفه جویی ۲۵ درصد افزایش داشته است/قیمت پایه صادراتی تنها ۶۰ درصد را پوشش می دهد

فرمایشات رهبری به دولت که نظرات اتاق را مورد توجه قرار دادند باید در دو بخش مورد توجه قرار داد. اول اینکه نظرات بخش خصوصی در تصمیمات باید جدی تلقی شود.دوم آنکه تاکید ایشان به این موضوع که نظرات فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های کشور غایب است مدنظر قرار گیرد و دولت برای یکبار هم که شده در عمل خود را موظف بداند که این صحبت‌ها را اجرا کند.

وی ادامه داد: امروز اقای همتی به دلیل مشکل خاصی که به وجود آمده نتواستند حضور پیدا کنند و قول دادند در جلسه بعدی حضور داشته باشند. حضور ایشان می‌توانست به خودشان در تصمیم گیری‌ها کمک کند.

شافعی تصریح کرد:حکایت این روزهای اقتصاد ایران بسیار پیچیده است راه‌هایی که رفته‌ایم مسلما ما را به هدفمان نزدیک نکرده که در این قضیه کسی تردید ندارد.

وی اظهار داشت: ما فرصت سوزی‌های بسیاری کردیم با اتکا به درامدهای نفتی جامعه‌ای را شکل دادیم که توان تولید آنچنانی ندارد و از سوی دیگر خیلی تشنه است. دولت‌هایی آمدند که بیشتر به دنبال تسلط بودند تا واگذاری امور، بنگاه‌هایی را شکل دادیم که به مدد درآمدهای نفتی احداث شدند اما خروجی نداشتند اتفاقات مثبتی هم بوده که باید اعتراف کرد پایین تر از ظرفیت‌های این سرزمین بوده است.

شافعی تصریح کرد: اقتصاد ایران اگرچه در ابعاد اجتماعی پیشرفت داشته اما در اقتصاد جهان حرفی برای گفتن ندارد. شهرها را بی‌حساب گسترش دادیم بدون آنکه زیر ساخت‌ها را ببینیم. قدرت پایتخت اقتصادی ایران، تهران حدود یک میلیارد دلار صادرات و ۱۲ میلیارد دلار واردات است که اگر وارد خدمات شویم وضعیت اشفته‌تر است.

وی در خصوص تکیه دولت‌ها به نفت گفت: درآمد نفت باعث شده جامعه به سمت نوعی رفاه پیش رود و کاهش درامد نفت باعث شود که نقصان در روال عادی به وجود اید.

شافعی با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: مطابق امار بانک مرکزی درامدهای دولت در مقایسه با ۵ ماه سال جاری با سال قبل تنها ۱۱ درصد رشد داشته درحالی‌که هزینه‌های دولت ۲۵ درصد رشد داشته است.از طرف دیگر دیون اتی دولت که در قالب اوراق است ۷۵ درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که اقتصاد با تحریم روبرو است لازم است دولت صرفه جویی کند در غیر این صورت این امر باعث افزایش حجم نقدینگی و تورم خواهد شد.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: در اقتصادهای بانک محور بانک ها خون تازه را به شریان های اقتصادی تزریق می‌کنند پس به دقت باید انها را زیر نظر گرفت و هدایت کرد. کشورهایی که تواستند این کار را بکنند پیشرفت کردند اما کشورهای همچون ما که اختیارات افسار گسیخته به بانک‌ها و موسسات واگذار کردند نتواستند پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: اندازه مالی و پولی و اندازه اقتصاد موضوع دیگر است بخش مالی هیچ تناسبی با بخش مولد ندارد و همین امر باعث افزایش رانت شده و سیستم به جای اینکه به فکر تخصیص منابع باشد به فکر تامین منابع است.

شافعی گفت: متاسفانه رویکرد اکثر مدیران بانکی به تولید با نگاه ریالی و دلار است و نگاه انها این است که مانند دلالان سودهای بالا کسب کنند و در غیر این صورت اتهام ناکارامدی زده می‌شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 428013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟