به گزارش رکنا به نقل از یورونیوز، آمارهای دولت چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر به ۶.۵ درصد کاهش یافته است. این نرخ رشد، پایین تر از رشد ۶.۷ درصدی سه ماهه دوم سال و ضعیف ترین نرخ رشد از سال ۲۰۰۹ است.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا و هم‌چنین جنگ تکنولوژی بین این دو کشور باعث شده است تا اقتصاد چین با سرعت پایین‌تری رشد کند. بیل آدامز، کارشناس موسسه "پی ان سی فایننشیال سرویسز" گفت: کنترل‌های دولت بر وام‌دهی بانک‌ها در زمان جنگ تجاری باعث شده است تا نرخ رشد اقتصاد چین آهسته شود.

رهبران کمونیست چین مطمئن هستند که اقتصاد ۱۲ تریلیون دلاری این کشور می‌تواند از نبرد با دولت دونالد ترامپ Trump نجات یابد اما اثرگذاری تعرفه های ۲۵ درصدی بر صنایع مبتنی بر صادرات این کشور از هم‌اکنون نیز شروع شده است.

مائو شنگ وونگ، سخنگوی دولت چین در همین رابطه گفت: این نکته را باید در نظر داشت که چالش‌های خارجی به میزان چشمگیری افزایش یافته اند. یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین نیز گفت: بنیان‌های اقتصاد چین در حال حاضر نیرومند است اما با وجود ثبات این بنیان‌ها، شاخص های بورسی چین در سطوح پایین تاریخی خود قرار دارند.

واشنگتن بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه اعمال کرده است و ترامپ احتمال اعمال تعرفه بر تمام کالاهای وارداتی از چین را منتفی ندانسته است. چین نیز در پاسخ متقابل به این اقدام آمریکا، بر واردات کالاهایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار از آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

با این حال جئو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است تاثیر تعرفه‌ها بر اقتصاد چین محدود است و دولت در کلیه سطوح به کمک بنگاه‌ها و کارکنان خواهد شتافت.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟