دعوت مسکو از بانک‌های خارجی برای پیوستن به سوئیفت روسی

الگا اسکرو بوگاتووا، معاون بانک مرکزی روسیه گفت:« کسانی که مقیم روسیه نیستند امسال به ما متصل می شوند». وی قبلا گفته بود که شرکت‌های خارجی می‌توانند با استفاده از یک سیستم پرداخت جایگزین با شرکت‌های تحریم‌شده روسی داد و ستد کنند .

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد از ماه سپتامبر، 416 شرکت روسی به سیستم انتقال پیام‌های مالی (SPFS) پیوسته‌اند. این سیستم شامل خزانه فدرال روسیه و شرکت های بزرگ دولتی مثل گزپروم نفت، راسنفت و سایرین می‌شود .

اتحادیه اروپا و آمریکا در سال 2014 اولین دور تحریم های بین المللی علیه روسیه را اعلام کردند . دلیل این تحریم‌ها دخالت مسکو در بحران اوکراین و الحاق مجدد جزیره کریمه به آن بود. سوئیفت اعلام کرد در درگیری های سیاسی بی طرف است .

گزارش هایی وجود دارد که علیرغم این ادعا، آمریکا قدرت کافی برای مسدود کردن معامله ها از طرف سوئیفت را دارد . روزنامه دانمارکی برلینسکه در سال 2012 نوشت که مقامات آمریکا پول منتقل شده از یک تاجر دانمارکی به یک بانک آلمانی برای سیگار کوبایی تحریم شده آمریکا را توقیف کردند. این معامله با دلار آمریکا انجام شده بود، بنابراین آمریکا توانست آن را تحریم کند .

سوئیفت یک شبکه مالی است که انتقال بین مرزی مقادیر بالای پول را در سراسر دنیا مقدور می‌سازد. مقر آن در بلژیک است ولی هیات مدیره آن شامل مقامات اجرایی بانک‌های آمریکایی می شوند که با استفاده از قانون Law فدرال آمریکا می‌توانند علیه بانکها و مسئولان تمام دنیا اقدام کنند . این شبکه اکثر پیام های بین بانکی را پوشش می‌دهد و بیش از 11000 موسسه مالی را در بیش از 200 کشور و قلمرو به هم وصل میکند.

اتحادیه اروپا هم دارد بر روی یک جایگزین برای سوئیفت کار می‌کند. این پروژه با پشتیبانی آلمان به بروکسل کمک می کند تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرد .

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟