محدودیت صادرات شیرخشک با هدف تامین نیاز داخلی انجام شد

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان این نکته گفت: با ارائه آمار دقیق از میزان تولید شیر خام امکان برنامه‌ریزی برای تامین نیاز داخلی ، صادرات و در صورت لزوم واردات وجود دارد.

بازاری در ادامه با تشریح سیاست‌های دولت در رابطه با واردات و صادرات در کشور افزود: وزارت صمت هیچ‌گاه مدافع واردات نبوده و در شرایطی که کمبودی در بازار Store مواد اولیه وجود نداشته باشد و صنایع با تکیه بر مواد اولیه داخلی به فعالیت خود ادامه دهند نیازی به واردات نیست،‌اما در شرایطی که تنظیم بازار داخلی دچار مشکل شده و مواد اولیه صنایع تولیدکننده با کمبود مواجه شده باشد ناگزیر به طرح بحث ورود موقت برای تامین مواد اولیه خواهد بود.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر به منظور تنظیم بازار داخلی وجبران کمبود مواد اولیه صنایع لبنی در بازارهای داخلی کشور برخی معتقدند ورود موقت شیرخشک صنعتی می‌تواند این امر را تسهیل کند. و در واقع با ورود موقت این محصول و تبدیل آن به فرآورده‌های لبنی می‌توان این محصولات را دوباره به چرخه صادرات بازگرداند. علاوه بر این ورود موقت شیرخشک صنعتی که منجر به صادرات شود می‌تواند موجب حفظ بازارهای صادراتی کشور شود و همچنین قیمت مواد اولیه صنایع لبنی را به تعادل برساند.

وی در ادامه صادرات را در شرایط فعلی کشور لازم دانست و توضیح داد: ارزآوری در شرایط فعلی کشور اصل مسلم است که در تنظیم سیاست‌ها لازم است به آن توجه کرد. با این حال در برخی موارد صادرات به نفع صنایع داخلی و بازار نبوده و لازم است در این مورد سیاست‌های متفاوتی اتخاذ شود. ممنوعیت و محدودیت در صادرات شیرخشک نیز در راستای تنظیم بازار و تامین نیاز داخلی کشور انجام شده‌است چراکه در صورت آزاد بودن صادرات بعد از ممنوعیت واردات این محصول، شاهد افزایش قیمت بودیم و به همین علت ممنوعیت و یا محدودیت در صادرات این محصول به تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت آن کمک کرده‌است.

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران برنامه‌ریزی درباره واردات و صادرات محصولات در کشور را مستلزم ارائه آمار دقیق و رسمی از تولید دانست و گفت: با این حال ارائه آمار دقیق در این زمینه بسیاری از اختلافاتی که در این حوزه به وجود آمده را مرتفع خواهد کرد. چراکه لازم است بنگاه‌های تولیدکننده و صادرکننده از میزان مواد اولیه‌ای که در 6ماه پیش رو در اختیار دارند اطلاع دقیق داشته تا بتوانند در این زمینه با برنامه‌ریزی مواد اولیه خود را تامین کنند.

او همچنین ضمن اشاره به نگرانی دامداران و صنایع لبنی اضافه کرد: نگرانی دامداران، صنایع لبنی وصادرکنندگان هرکدام در جایگاه حقوق صنفی آنهاست و قابل بررسی است. با این حال ارائه آمار دقیق در رابطه با موجودی شیر خام در کشور می‌تواند این نگرانی‌ها را تا حد زیادی مرتفع کرد. بنابراین لازم است سیاست‌گذاری‌ها به نحوی باشد که حقوق مردم، تولیدکننده مواد اولیه و صادرکننده حفظ شود.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟