به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحلیلگران معتقدند اگرچه آمریکا تلاش می کند از دلار به عنوان سلاحی یکجانبه علیه دیگر کشورها استفاده کند، اما چنین روندی برای همیشه نمی تواند ادامه یابد.

ادم گاریه، مدیر اوراسیا فیوچر، پیش بینی می کند دلار برای همیشه از صحنه تاریخ محو شود و جای خود را به دیگر ارزهای موجود دهد. این تحلیلگر ژئوپولتیک با بیان اینکه روزهای سلطه گری نظامی و قدرت جهانی آمریکا در بلند مدت رو به پایان است به تمایل اخیر روسیه، ایران، ترکیه، ونزوئلا و شماری از دیگر کشورها برای اجرای سیاست دلارزدایی اشاره کرد.

به گفته گاریه، سیاست دلارزدایی به دلایلی چند در منطقه اورآسیا و آنسوی مرزهای این منطقه رو به گسترش است. نخست اینکه مردمان این کشورها براساس این حقیقت که سلطه دلار نمی تواند برای همیشه دوام یابد، از مدت ها پیش به دنبال جایگزینی برای این ارز آمریکایی بوده اند. از اینروست که حتی در اوایل قرن بیست و یکم، علاقمندی به یورو (واحد جدید پولی در آن دوره) سبب شد بسیاری از ملت ها به دنبال جایگزینی معتبر و قابل اعتماد به جای دلار باشند. تحلیلگران همچنین در راستای مفهوم دلارزدایی بر این باورند که هر کشوری باید دارایی های ارزی خود را متنوع کند.

گاریه افزود در حال حاضر با توجه به نرخ بالای بهره و فشارهای جنگ تجاری علیه ارزهای نوظهور بازار، ارزش دلار بسیار زیاد است. این تحلیلگر سرشناس با اشاره به سیاست کنونی بانک مرکزی آمریکا گفت اقتصادهای بازارهای نوظهور چندگانه باید بیشتر درباره دلارهای استقراضی و خطوط اعتباری فکر کنند که با حلقه تورم و بدهی های مربوطه دست به گریبانند. همچنین، در حالی که به نظر می رسد ارزش دلار در کوتاه مدت همچنان قدرتمند باقی می ماند، از نظر بسیاری از مدیران بخش های خصوصی و صاحبان ثروت در جهان، اعتبار دلار با نوعی تزلزل و بی ثباتی روبرو شده است.

کدخبر: 422880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟