حجم آب‌های سطحی کشور 35 درصد کاهش یافت

محمد حاج رسولی‌ها با بیان این که حجم آب‌های سطحی کشور در دهه 70، حدود 80 میلیارد مترمکعب بود گفت:

طی سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شدیدی مواجه شده‌ایم، بنابراین تلاش می‌کنیم بخشی از آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاهای کشور را از محل آب‌های سطحی موجود تامین و به شبکه فعلی متصل کنیم.

همچنین سیف‌الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران با تاکید بر اینکه از 110 سد بزرگ تامین کننده آب شرب کشور حدود 46 سد دارای وضعیت بحرانی است، گفت: تمامی سدها باید یک ذخیره استراتژیکی برای مدت 18 ماه داشته باشند که در این سدها ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای این بازه زمانی نداریم.

وی افزود: تا اواخر هفته گذشته میزان بارش‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته 27 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت 50 ساله نیز حدود 31 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، این اعداد متوسط کشوری است و در برخی مناطق شمال غربی کشور بارندگی‌های مثبتی را شاهد بوده‌ایم، ولی در اغلب مناطق پهناور کشور به ویژه مناطق مرکزی و حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که استان‌های جنوبی کشور را دربرگرفته‌اند، کاهش بارندگی بین 65 تا 75 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران ادامه داد: این میزان کاهش بارندگی باعث شده تا میزان جریانات سطحی و میزان ورودی به پشت سدها نیز کاهشی 33 درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

* کاهش 12 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدهای کشور

آقابیگی با تاکید بر اینکه ورودی به مخازن سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته 12 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: با وجود اینکه در بخش‌های شمال غربی کشور سدها پر شده‌اند ولی غالب سدهای بزرگ ما در استان‌های خوزستان، کرمان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و حتی خراسان رضوی با کاهش‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران اظهار کرد: تنها در استان سیستان و بلوچستان کاهش 75 درصدی بارش‌ها موجب شده تا 550 میلیون مترمکعب ورودی این استان در سال آبی جاری به سه میلیون مترمکعب برسد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن موطلایی را می شناسید ؟ / او مقابل بانک ها کمین می کند+ عکس چهره باز

میهمانی شبانه دو جوان در لواسان رنگ خون گرفت/ قتل به خاطر 500 هزارتومان !+عکس

این کارگر نانوایی همکارانش را بی هوش کرد تا نیت پلیدش را عملی کند +عکس

اقدام شنیع زن جوان با 5 عضو شورای شهر بابل! / امام جمعه چه گفت ؟! + سند

آخرین خبر از اولین اعدامی مفسد اقتصادی معروف!

عملیات سپاه برای دستگیری 5 عضو فاسد شورای شهر بابل + جزئیات رسوایی با یک زن

فوری / داعش مسئولیت حمله به کنسولگری ایران را پذیرفت + عکس

اعدام مادر مقابل چشمان فرزندش+عکس

اقدام شوم تازه داماد با دستور برادرعروس! + عکس و گفتگو

راز جسد تکه تکه شده دخترانه در کیسه زباله+عکس

همخوابی زن تهرانی با داماد قبل ازدواج اوبا دخترش

تجاوز به یک دختر  توسط 5 پسر که فیلم غیر اخلاقی دیدند!

 

کدخبر: 414726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟