قرارداد جمع‎آوری گاز‌های مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب امضا شد

به گزارش رکنا، دو قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمع‎آوری گاز‌های مشعل مناطق نفت‎خیز جنوب مشتمل بر ۳۲ طرح با حضور حسن روحانی، رئیس‎جمهور و بیژن زنگنه، وزیر نفت به امضا رسید.

شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب این قراردادها را به ارزش یک و دو دهم میلیارد دلار با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و پتروشیمی مارون امضا کرده تا از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز در منطقه شرق رودخانه کارون، جلوگیری شود.

با اجرای این قراردادها، در دو سال‎و‎نیم آینده، از سوزاندن روزانه بیش از ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر مکعب) گاز در منطقه شرق رودخانه کارون جلوگیری می‌شود.

با اجرای این ۳۲ طرح‎، روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال ساخت بیدبلند دو و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد.

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران در این زمینه گفت: با جمع‎آوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد.

محمد مصطفوی افزود: به این ترتیب سالانه در مجموع یک و شش دهم میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگین‎تر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحد‌های پتروشیمی افزوده می‎شود که گامی بلند در مسیر حل مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحد‌های پتروشیمی کشور به شمار می‎رود.

وی ارزش این میزان خوراک را سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرح‎ها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‎شود.

مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: این طرح‎ها همچنین سبب خواهد شد روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

جمع‎آوری گاز‌های مشعل علاوه بر کمک به بهبود محیط زیست مناطق عملیاتی نفت و گاز، نشان دهنده تعهد صنعت نفت به حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است.

کدخبر: 413616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟