شرایط متفاوت بانک‌ها برای سپرده‌گیری ارزی

به گزارش رکنا، اخیرا برای جذب ارزهای مانده در خانه‌ها که تا بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، بانک مرکزی شرایط بهتری نسبت به گذشته برای سپرده‌گیری ارزی در بانک‌ها تعریف و ابلاغ کرد. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته این اتفاق می‌افتاد که سپرده‌گذاران در هنگام تحویل سپرده ارزی خود با این موضوع مواجه می‌شدند که بانک‌ها به جای پرداخت ارز به آنان پیشنهاد دریافت ریال می‌دادند و همین عامل سبب کاهش جذابیت سپرده‌گذاری ارزی شده بود، اما در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی از اواسط مردادماه، بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد که با تضمین این بانک، ‌ اصل سپرده‌های دریافتی و سود آن به طور ارزی تحویل سپرده‌گذاران شود. بر اساس این بخشنامه سود تعیین شده برای دلار چهار درصد، یورو سه درصد و درهم دو درصد است که به طور سالانه پرداخت خواهد شد.

اما با گذشت چند روز از اجرایی شدن بخشنامه ارزی در بانک‌ها، گذری بر شعب بانک‌ها از شرایط متفاوت سپرده‌گذاری ارزی حکایت دارد. در برخی بانک‌ها سپرده‌گیری ارزی در تمامی شعب انجام می‌شود، اما در برخی دیگر این کار فقط به شعب ارزی محدود شده است.

با وجود مشخص شدن نرخ سود سپرده ارزی در مصوبه بانک مرکزی، سودهای متفاوتی در بانک‌ها پرداخت می‌شود. یکی از بانک‌ها نسبت به سایرین بالاترین سود را پرداخت می‌کند؛ به طوری‌که گر چه حداکثر سود تا چهار درصد برای دلار تعریف شده است، اما سود پرداختی این بانک به پنج درصد هم می‌رسد! در برخی بانک‌ها نیز جالب اینجاست که برای تمامی ارزها فقط دو درصد سود در نظر گرفته شده و حتی دلار هم امتیازی بیش از دو درصد ندارد و شعبه بانک مربوطه به مشتریان پیشنهاد می‌کند به بانکی که بیشترین سود را می‌دهد بروند!

در حالی سود پرداختی به سپرده‌های ارزی اکنون در مواردی متفاوت از ضوابط بخشنامه بانک مرکزی پرداخت می‌شود که بانک‌ها در سپرده‌های ریالی هم سابقه خوبی نداشته و همواره برخی بانک‌ها در مسیری غیر از ضوابط و مصوبات شورای پول و اعتبار سود پرداخته‌اند. این روزها با توجه به اهمیت جذب سپرده و ممانعت از ورود پول به بازار Store ارز و سکه، بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای تمدید سپرده‌های مدت‌دار سال گذشته ابلاغ کرده، ولی مشاهده می‌شود که اغلب بانک‌ها دست به افتتاح حساب سپرده با سودهای بالا زده‌اند.

نکته دیگر به حداقل و حداکثر ارز لازم برای افتتاح حساب سپرده باز می‌گردد. برای باز کردن حساب ارزی همراه با سود، حداقل ۱۰۰۰ دلار یا یورو یا ارزهای دیگر لازم است و به کمتر از این مقدار سودی تعلق نخواهد گرفت. البته در مواردی برای یورو کف کمتری در نظر گرفته شده و به ۸۰۰ یورو هم می‌رسد. البته برای مقادیر بالاتر از ۱۰ هزار دلار یا یورو هم مشکلی وجود ندارد و امکان افزودن به مبلغ این سپرده‌ها نیز وجود دارد، اما در برخی بانک‌ها از ۱۰ هزار دلار یا یورو بالاتر باید سپرده‌گذار با خود رسید خرید از صرافی‌ یا بانک داشته باشد تا منشاء ارز مشخص شود. این سخت‌گیری البته به دلیل قوانین مربوط به پولشویی است که کسی نمی‌تواند بیش از ۱۰ هزار یورو در اختیار داشته باشد. در این حالت با توجه به این‌که ممکن است برخی افراد در طول زمان ارز زیادی تهیه کرده و در اختیار داشته و رسید نداشته باشند، در یکی از بانک‌ها که سود بالایی هم پرداخت می‌کند، به مشتریان گفته می‌شود که نیازی به آوردن رسید نیست و تنها فرمی از سوی مشتری تکمیل می‌شود تا بتوان مبالغ بالا را از آنان تحویل گرفت.

در مجموع، گفت‌وگو با شعب بانک‌ها حاکی از آن است که استقبال از سپرده‌های ارزی نسبتا خوب بوده و افرادی که قدرت مانور دادن با سپرده‌های خود در بازار ارز را ندارند، ترجیح می‌دهند برای حفظ امنیت و البته دریافت سود، ارز خود را به بانک‌ها بیاورند.

نمونه شرایط سپرده‌گیری ارزی در یکی از بانک‌ها

0321

کدخبر: 413098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟