ایرلاین‌های خارجی چه بازی‌ای را با مسافران ایرانی آغاز کرده‌اند؟

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، پس از آنکه قیمت ارز در ماه‌های گذشته افزایشی قابل توجه در ایران پیدا کرد و با بی‌نظمی‌های شکل گرفته در بازار Store عملا شرایط را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و مسافران در تصمیم‌گیری‌های آینده خود دشوار کرد، حالا به نظر می‌ رسد که برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی توانسته‌اند از آب گل‌آلود، ماهی‌های بزرگی صید کنند و با تغییر سیاست‌هایشان مطابق با آنچه در ایران به وجود آمده شرایط را برای سودآوری بیشتر خود فراهم کنند.

در کنار افزایش قابل توجه قیمت بلیت ایرلاین‌های خارجی در ایران و شایعات و گمانه‌زنی‌هایی که حکایت از آن می‌کرد که تعدادی از این شرکت‌ها فروش ریالی بلیت در ایران را متوقف کرده و به شکل دلاری با مسافران معامله می‌کنند، حالا شکایت تعدادی از مسافران ایرانی به این موضوع می‌پردازد که مصوبه جدید بانک مرکزی که با تایید سازمان هواپیمایی کشوری در صنعت هوایی ایران نیز اجرایی شد، برای تعدادی از مسافران ایرانی افزایش قابل توجه هزینه‌ها را به همراه داشته است.

چند روز قبل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که از این پس ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه سنا تخصیص پیدا می‌کند و همین مسئله قیمت ارز مورد استفاده ایرلاین‌ها را از حدود ۴۲۰۰ تومان به مرز ۹۰۰۰ تومان افزایش داد. این مساله برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی فشارهای قابل توجهی را به وجود آورده اما ایرلاین‌های خارجی به دنبال استفاده از این مسئله به عنوان یک فرصت هستند.

یکی از مسافران پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز درباره این سودجویی توضیح داد: من از حدود ۲۰ روز قبل به شرکت هواپیمایی ترکیش درخواست خود برای تغییر مسیر از تهران به آمستردام به تهران به اشتوتگارت را داده بودم و مسئولان این شرکت باید با دریافت یک هزینه مشخص جابه‌جایی مدنظر را اجرایی می کردند.

به گفته وی، با وجود پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان این شرکت هواپیمایی این تغییر مسیر را در دستور کار خود قرار ندادند تا زمانی که بسته جدید ارزی اعلام شد و نرخ جدید ارز برای فعالیت ایرلاین‌ها در نظر گرفته شد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این مسافر، شرکت ترکیش پس از اعلام بسته جدید از وی خواسته است که برای این تغییر مسیر شش میلیون تومان پول بیشتر واریز کند و در توجیه این درخواست نیز جابه‌جایی مبنای ارزی را عنوان کرده است.

هر چند در آسمان ایران تعداد زیادی ایرلاین‌های خارجی هنوز فعالیت می‌کنند و به نقاط مختلف جهان مسافران ایرانی را می‌برند، اما مساله و ابهام اصلی چگونگی تداوم فعالیت آنها در شرایط فعلی اقتصادی کشور است که از یک سو ایران قطعا به حضور آنها برای افزایش انتخاب‌های مسافرانش احتیاج دارد ولی از سوی دیگر ترس آن را نیز دارد که با سودجویی این شرکت‌ها شرایط بازار بیش از گذشته به هم بریزد.

کدخبر: 406890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟